Wszywki i naszywki to niewielkie elementy, które zdobią nasze ubrania, buty i wiele innych dodatków stylizacyjnych. Choć zwykle nie zwracamy na nie dużej uwagi, pełnią sporo istotnych funkcji. Przede wszystkim są formą subtelnej reklamy, a taką cenimy przecież najbardziej. Warto nauczyć się rozróżniać wszywkę od naszywki i poznać metody ich produkcji. Wiedza ta przyda nam się, kiedy zechcemy samodzielnie ozdobić np. ulubioną bluzę, lub gdy zdecydujemy się na otwarcia własnej firmy odzieżowej. Zatem – jaka jest różnica między wszywką a naszywką?

Naszywki – charakterystyka

Większość z nas kojarzy naszywki jeszcze z okresu dzieciństwa. Kolorowe aplikacje skutecznie maskowały przetarte kolana na spodniach czy dziurkę w swetrze. Dzięki naszywkom nasze mamy nie musiały wydawać fortuny w sklepach odzieżowych. Delikatnie uszkodzone ubranie można było naprawić w okamgnieniu, a my, jako dzieci, cieszyliśmy się z nietypowej ozdoby na poszczególnych elementach garderoby.

Dziś naszywki nadal stosowane są w ten sposób, ale przy okazji stały się również ciekawym rozwiązaniem marketingowym. Producenci markowej odzieży naszywają je na widocznej części ubrania, co wygląda o wiele mniej nachalnie, niż duże logo firmy umieszczone np. na przodzie koszulki. Naszywka może przedstawiać symbol producenta, nazwę konkretnej linii odzieżowej, bądź też stanowić wspólną cechę ubrań z jednej kolekcji. Naszywki często stosowane są też na ubraniach roboczych, co ułatwia klientowi identyfikację personelu. W jaki sposób produkuje się naszywki?

Jak wyjaśnia specjalista z firmy Imar – na rynku dostępne są naszywki haftowane komputerowo i drukowane metodą sitodruku. Te pierwsze cechuje duża estetyka wykonania, wyrazistość kolorów oraz trwałość. Wadą tej metody jest zaś brak możliwości odwzorowania detali. To z kolei wyróżnia naszywki drukowane. Przy ich tworzeniu nie ma w zasadzie żadnych ograniczeń. W dodatku jest to technika łatwa, szybka i stosunkowo tania. Jakie są jej wady? Trwałość naszywek drukowanych jest mniejsza niż haftowanych.

Kilka słów o wszywkach

W języku potocznym wszywki określane są mianem metek. Są one ukryte przed wzrokiem użytkownika, co nie znaczy, że nie zwracamy na nie uwagi. Na wszywkach zawarte są najważniejsze informacje o odzieży takie jak rozmiar, skład materiału czy kraj produkcji. Często zawierają też logo producenta. Wszywki najczęściej umieszcza się na wysokości kołnierzyka (górne elementy garderoby) lub pasa (dolne części garderoby). Najpopularniejsze są te drukowane. W tym celu wykorzystuje się tasiemce wykonane z tafty lub satyny, na których umieszcza się potrzebne informacje. W ofercie producentów znajdziemy również wszywki tkane, które charakteryzują się nieco lepszą estetyką i kojarzone są z markami premium.