Mimo że coraz więcej spraw możemy załatwić elektronicznie, wciąż masa dokumentów wymaga druku. Solidne urządzenie wielofunkcyjne to ważny sprzęt w każdej małej i średniej firmie. Pytanie brzmi, na co zwrócić uwagę podczas zakupu drukarki do biura? Wybrać atramentową, czy laserową? Jaki wybór będzie bardziej ekonomiczny? Na te i kilka innych pytań odpowiadamy poniżej.

Jaką drukarkę wybrać do biura?

Jak można się domyślić, wybór drukarek w sklepach komputerowych jest olbrzymi. Aby zrobić przesiew ofert, trzeba zastanowić się, do czego będzie służyło nam urządzenie drukujące. W tym celu warto zadać sobie kilka pytań.

  • Jak dużo zamierzamy drukować miesięcznie? Tańsze drukarki do biura zazwyczaj są droższe w użytkowaniu, dlatego warto przeliczyć, ile wynosi koszt wydruku jednej strony w przypadku konkretnego modelu drukarki. Poza tym istotna będzie solidność wykonania urządzenia, im więcej będziemy z niego korzystać, tym szybciej będzie się zużywało. Dlatego warto zwrócić uwagę na jakość wykonania obudowy i innych elementów całej konstrukcji. Przy okazji warto spytać sprzedawcę, jak wygląda sytuacja z serwisowaniem sprzętu.
  • W jakim formacie będziemy drukować? Znaczna większość drukarek przystosowana jest do obsługi standardowych formatów. Dlatego, jeśli planujemy drukować formaty plakatowe lub inne niestandardowe rozmiary, powinniśmy zainwestować w drukarkę specjalistyczną.
  • Będziemy drukować czarno-białe dokumenty, czy również strony kolorowe? Jeśli planujemy drukować strony w kolorze, powinniśmy skupić się na takich parametrach jak jakość wydruku i rozdzielczość.

Rzecz jasna istotny jest także budżet, jaki zamierzamy przeznaczyć na zakup drukarki. Dokładając nieco więcej, możemy wybrać urządzenie wielofunkcyjne, które poza opcją drukowania posiadają także możliwość skanowania i kserowania dokumentów, a to często niezbędne funkcje podczas pracy biurowej.  

Drukarka atramentowa czy laserowa – którą wybrać?

To pytanie bez wątpienia należy do klasyki. Odpowiedź natomiast związana jest z naszymi wymaganiami i stylem pracy. Czy zależy nam na jakości, czy może na niskich kosztach użytkowania? Czy planujemy drukować w wysokiej rozdzielczości, czy ograniczamy się do wydruku dokumentów i umów?

Drukarka laserowa

Drukarka laserowa to częsty wybór małych przedsiębiorców. Wprawdzie sam zakup bywa droższy niż w przypadku drukarki atramentowej, to sama eksploracja jest znacznie tańsza (głównie dzięki wydajnym tonerom). Ten sprzęt najlepiej się sprawdza, gdy planujemy drukowanie dużej liczby dokumentów i zależy nam przede wszystkim na szybkości wydruku, a nie na wyjątkowej jakości.

Drukarka atramentowa

Sam zakup drukarki atramentowej wychodzi taniej, niestety, użytkowanie tego sprzętu jest znacznie droższe. Z drugiej strony, jeśli planujemy drukować różnego rodzaju wykresy, zdjęcia czy inne kolorowe grafiki, to nie ma lepszego wyboru. Drukarki atramentowe wyróżniają się wysoką jakością wydruku w kolorze. Jeśli będziemy ostrożni i nie rozmażemy atramentu, powinniśmy być zadowoleni.

Reasumując, do drukowania dokumentów i innych nieskomplikowanych stron polecamy drukarki laserowe. Natomiast do drukowania w kolorze (grafiki, zdjęcia, wykresy itp.) zalecamy zakup drukarki atramentowej.

Inne parametry drukarki do małej lub średniej firmy

O czym jeszcze należy pamiętać przy wyborze drukarki do biura?

Na pewno warto upewnić się, jak wygląda sprawa z łącznością, tj. czy mamy do czynienia ze sprzętem, który działa przewodowo, czy bezprzewodowo (można połączyć go z komputerem przy pomocy Wi-Fi). Bez wątpienia drukarka Wi-Fi jest bardziej praktyczną opcją, szczególnie w warunkach biurowych, gdzie często kilka komputerów korzysta z jednej drukarki. 

Warto zwrócić uwagę również na firmę. Znana i ceniona marka zazwyczaj lepiej sprawdza się niż tani niesprawdzony sprzęt mało znanego producenta. Ponadto często popularne przedsiębiorstwa posiadają sprawnie działające serwisy, z których bez problemu można skorzystać w razie konieczności naprawy w ramach gwarancji.