Bramy garażowe: segmentowe, uchylne i rolowane

2019-05-23
bramy garażowe

Brama garażowa powinna się cechować solidnością, utrzymaniem ciepła wewnątrz oraz funkcjonalnością i wkomponowaniem się w elewację budynku. Dodatkowo zapewnia bezpieczeństwo trzymanych w niej pojazdów i przedmiotów. Na rynku istnieje wiele modeli. Do najczęściej wybieranych należą bramy segmentowe, uchylne i rolowane. Czym się cechują i jakie są ich zalety?


Bramy segmentowe 

 

Brama segmentowa górna jest najpopularniejszą opcją. Jej skrzydło składa się z 3 do 6 komponentów. Osłonięte przez uszczelki, są połączone zawiasami i dodatkowo chronione przed czynnikami zewnętrznymi. Jej sporządzane z ocynkowanej stali profile mają różną grubość. Są także zabezpieczone stalową blachą. Do wykończenia można zastosować:

  • Przykrycie z proszkowej farby,
  • Okładzinę: ze sztucznego tworzywa,
  • Aluminium,
  • Drewno.

Poszczególne segmenty budowy zawierają izolację. Wypełnione są najczęściej poliuretanową pianką lub styropianem. Cała konstrukcja działa w nieskomplikowany sposób. Segmenty przemieszczają się na specjalnych rolkach przez prowadnice znajdujące się na ścianach i suficie pomieszczenia. Otwarcie wjazdu skutkuje schowaniem się płaszcza pod sufitem.

Boczna konstrukcja polecana jest w przypadku niższych i szerszych garaży. Budujące ją segmenty podobnie jak w odmianie górnej są umieszczone w pionie. Po otwarciu zachodzą na jedno z przepierzeń. Z kolei prowadnice znajdują się na suficie i w podłodze pomieszczenia, a nie standardowo po bokach. Boczne otwieranie jest też dużo szybsze. Stanowi szczególne udogodnienie w szybkim dostaniu się i wystawieniu np. motoru na zewnątrz.

Bramy garażowe segmentowe sprawdzą się przy:

  • Niewielkich garażach,
  • Krótkich podjazdach,
  • Wyjazdu mieszczącego się blisko ulicy lub chodnika.

 Łatwe w obsłudze i szczelne, ograniczają wydostawanie się z pomieszczenia ciepła. Mogą być również dostosowane do otworu o każdym kształcie.

Brama uchylna 


Konstrukcja wjazdowa jest prosta w eksploatacji i stosunkowo tania. Pozwala też na wygodne otwieranie ruchem wahadłowym i jest łatwa w instalacji. Jej odporność na uszkodzenia jest zależna od materiału,  z którego wykonane jest skrzydło. Zazwyczaj na tworzywo wybiera się ocynkowaną stal, a do wypełnienia formy zewnętrznej używa się trapezowej blachy.

Montaż bramy wymaga użycia profesjonalnych akcesoriów i tworzyw np. listw, dylatacyjnych klinów czy uszczelniającej pianki. Brama uchylna wymusza również zastosowanie specjalistycznych narzędzi, takich jak:

  • Zestaw kluczy: płaskich i nasadowych,
  • Zaciski,
  • Śrubokręt,
  • Udarowy młot,
  • Łom.

Brama rolowana


Brama garażowa tego rodzaju cechuje się wielofunkcyjnością. Nadaje się do montowania zarówno w obiektach istniejących, jak i dopiero planowanych i budowanych. Jest także przystosowana do różnego rodzaju pomieszczeń, dzięki czemu zapewnia oszczędność miejsca. Wpływa na to pionowe prowadzenie, a także nieużycie prowadnic sufitowych.

Brama rolowana sprawdza się szczególnie tam, gdzie wjazd jest krótki albo prowadzi prosto na ulicę. Zapewnia przy tym bezpieczeństwo, ponieważ podniesiona nie ogranicza widoczności podczas jazdy. Natomiast składające się na nią profile zapewniają cieplną i akustyczną barierę. Z kolei jej pancerz jest wytrzymały na uszkodzenia.

Jest najczęściej zbudowana z:

  • Prowadnicy: z aluminium,
  • Aluminiowego pancerza,
  • Dolnej listwy,
  • Aluminiowej skrzynki,
  • Bocznej powłoki skrzynki,
  • Nawojowej rury i jej końcówki,
  • Wieszaka do pancerza ze stali: zapobiega podważaniu konstrukcji,
  • Uszczelek: listwy dolnej z gumy i prowadnicy,
  • Rewizyjnej klapy,
  • Silnika,
  • Awaryjnej korby podnoszenia,
  • Zatyczki: do profili,
  • Inercyjnego hamulca,
  • Zwiększającego pierścienia.

Wybór modelu powinien zależeć nie tylko od funkcjonalności i odporności konstrukcji, ale również od elewacji budynku i garażu.  Często zdalnie sterowane i wyposażone w elektryczny napęd, pozwalają na komfortowe użytkowanie.