W momencie, gdy ludzie podróżują samochodami, niezbędnym elementem stały się parkingi. Wyjazd na większe zakupy czy do pracy, często łączy się z poszukiwaniem miejsc, w których można się zatrzymać. Obecnie budowa takich obiektów jest uregulowana prawnie, a do ich stworzenia można użyć wielu materiałów. Wybór odpowiedniego tworzywa łączy się z wieloma czynnikami jak np. budżet czy przeznaczenie parkingu.

Plany budowy parkingu

Pierwszą rzeczą, jaką należy ustalić podczas budowy parkingu, jest to, jakie będzie miał on przeznaczenie. Inne wymagania muszą spełnić te, które będą służyć jako miejsca przy sklepach dla przyjeżdżających klientów, czy te, które przeznaczone będą dla pojazdów ciężarowych. Potrzebne będą tu informacje na temat tego, jaką wielkość ma mieć parking i jaką grubość będzie mieć nawierzchnia. Przystępując do budowy parkingu, należy znać również wielkość pojedynczego miejsca parkingowego (standardowy wymiar to 5 m długości i szerokość na co najmniej 2,3 m).

W Polsce kwestie dotyczące budowy parkingu są uregulowane prawnie. Według 29. i 30. ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawa budowlanego budowa miejsc postojowych dla maksymalnie 10 stanowisk wymaga wyłącznie zgłoszenia do właściwego wydziału architektury bądź urbanistyki. W przypadku przekroczenia tej liczby należy uzyskać pozwolenie na budowę parkingu.

Z jakiego materiału wykonane są parkingi?

Dobór grubości materiału – kostki lub płyty – zależy od tego, kto będzie korzystał z parkingu. Dla pieszych przeznaczona jest powierzchnia wynosząca 4 cm, dla pojazdów ważących do 3,5 t – 6 cm, dla pojazdów ciężarowych – 8 cm, a dla terenu, na którym będą znajdować się podjazdy i parkingi dla TIR-ów – 10-16 cm. Niezależenie od budowanych miejsc postojowych, warto wybrać ekspertów, którzy odpowiednio dobiorą materiał i profesjonalnie wykonają parking. Takie usługi oferuje firma Diament Centrum bruku John-Bruk prace brukarskie, która od lat zajmuje się kompleksowymi pracami związanymi z wszelkiego rodzaju kruszywami.

Nawierzchnia parkingu zwykle wykonana jest z asfaltu, betonu, żwiru lub bruku. Każdy z tych rodzajów charakteryzuje się różną trwałością, ceną czy częstotliwością przeprowadzania konserwacji terenu. Asfalt może przetrwać 25-30 lat, jeżeli jest dobrze utrzymywany i konserwowany średnio 2 razy do roku. Dodatkowo jest dość drogą opcją w porównaniu z ceną parkingu wyłożonego brukiem czy żwirem. Natomiast te dwie alternatywy są zdecydowanie trwalsze, przez co warto wziąć je pod uwagę w pierwszej kolejności.