Kostki brukowe mają bardzo szerokie zastosowanie. Tworzy się z nich chodniki, ścieżki parkowe, nawierzchnie tarasów, podjazdy przydomowe, a nawet schody. Ważnym wykorzystaniem bruku są też parkingi, które są w takim przypadku znacznie solidniejsze od tych betonowych. O czym jednak muszą pamiętać wykonawcy nawierzchni brukowych przeznaczonych do ruchu kołowego? Kilkoma ważnymi zasadami dzielą się specjaliści z firmy brukarskiej ART-BRUK, która ma za sobą wiele inwestycji na terenie całej Wielkopolski.

Kostki brukowe w odpowiednich klasach odporności

Przy tworzeniu nawierzchni brukowej na parking należy zwracać uwagę na wiele czynników. Jednym z ważniejszych według brukarzy firmy ART-BRUK jest klasa wybranej kostki brukowej. Powinna być ona zgodna z normą PN-EN 1338:2004 i wybrana spośród wyrobów najwyższej jakości. Bruk na parking powinien kwalifikować się do materiału w najwyższej klasie odporności na warunki atmosferyczne, na ścieranie oraz poślizg. Sprawdzenie tego nie należy do zadań trudnych – producenci są zobowiązani przeprowadzać testy (np. pomiar ścieralności wykonany na tarczy Bohmego), na których podstawie tworzy się deklaracje własności użytkowych. Ich analiza jest ważna przed podjęciem inwestycji, a jak zalecają specjaliści ART-BRUK w przypadku parkingów lepiej postawić na droższy, ale solidniejszy materiał.

Kostki brukowe bez fazy lub z mikrofazą

Najlepsi producenci kostek brukowych na rynku prześcigają się w tworzeniu coraz to wytrzymalszych i bardziej designerskich materiałów dla różnego typu nawierzchni. W przypadku parkingów warto szczególną uwagę zwracać na sposób wykończenia bloczków, o czym mówi jeden z brukarzy firmy ART-BRUK:

Każda kostka ma ustalaną wysokość krawędzi zabezpieczającej, którą zwie się fazą. Obecnie najlepsze marki są w stanie zagwarantować solidny wyrób przy zrezygnowaniu właśnie z głębokiej fazy. Zamiast tego kostki mają tzw. mikrofazy lub są ich całkowicie pozbawione. Dzięki temu ograniczone są do minimum szumy komunikacyjne. Samochód poruszający się po nawierzchni brukowej bez faz nie emituje dodatkowych dźwięków od podłoża, dodatkowo jadąc płynnie, jak po wysokiej klasie drogach asfaltowych.

Odpowiednia grubość nawierzchni brukowej pod parking

Kolejna ważna zasada, którą kierują się brukarze tworzący na zlecenie parkingi brukowe przed galeriami handlowymi, hotelami, restauracjami, szpitalami, szkołami, hipermarketami czy w centrach miast, jest stosowanie kostek o dużej grubości. Nawierzchnia przeznaczona dla ruchu kołowego powinna mieć od 8 do 10 centymetrów, tłumaczą brukarze ART-BRUK. Dodają oni, że zazwyczaj proponują klientom wykonanie parkingu, którego 1 m2 wynosił będzie około 180-230 kilogramów. W takim przypadku ryzyko ukruszenia kostek, ich pęknięcia czy zapadnięcia się, jest niewielkie.

Diagonalny układ kostek brukowych

Ostatnią ważną zasadę, którą stosują fachowcy firmy brukarskiej ART-BRUK, jest układanie kostek brukowych w systemie diagonalnym. Dobór kształtu bloczków i ich sposób ułożenia ma bowiem olbrzymie znaczenie na rozkład obciążeń dynamicznych, które przenoszone są na nawierzchnię przez stojący oraz jadący pojazd. W przypadku układu prostopadłego kostek parkingowych obciążenia są silne tylko na jednej ściance bloczków. Niestety może prowadzić to do ich pęknięcia przy krawędzi. Diagonalny system pozwala zaś na przenoszenie obciążeń na dwie ścianki kostki, a to obniża znacznie szumy generowane przez koła pojazdu oraz opory toczenia. Tym samym nawierzchnia nie ulega uszkodzeniu nawet przez długie lata.