Selekcja kruszyw, które mogą być wykorzystywane w drogownictwie, jest bardzo złożona. Podobnie jak do celów budowlanych wykorzystywać należy najwyższej jakości żwir, piasek kwarcytowy, grys granitowy czy ziemię sortowaną. Kruszywa muszą spełniać odpowiednie normy, wyróżniając się wysokimi własnościami.

Kruszywa drogowe – najważniejsze normy

Kruszywa przeznaczenia drogowego muszą być badane laboratoryjnie. Ich producenci oraz dystrybutorzy są zobowiązani również do posiadania odpowiednich certyfikatów jakościowych. Ważne są także deklaracje własności użytkowych.

Jeśli chodzi o normy, którym odpowiadają kruszywa dedykowane dla drogownictwa, należy wyróżnić następujące regulacje:

  • normę PN-EN 13034 – kruszywa do mieszanek bitumicznych i powierzchniowych utrwaleń stosowanych na drogach, lotniskach i innych powierzchniach przeznaczonych do ruchu;
  • normę PN-EN 13242 – kruszywa do niezwiązanych i związanych hydraulicznie materiałów stosowanych w obiektach budowlanych i budownictwie drogowym;
  • normę PN-EN 13450 – kruszywa na podsypkę kolejową.

Przykładowe kruszywa dedykowane dla drogownictwa

Rodzajów kruszyw jest bardzo dużo i można je kategoryzować ze względy na własności techniczne, pochodzenie czy też wymiary/granulacje. Jeśli chodzi o materiały dedykowane dla drogownictwa, najczęściej są to kruszywa naturalne. Bardzo rzadko stosowane są odmiany syntetyczne.

Ilość realizowanych w Polsce inwestycji przebudowy, modernizacji, naprawy czy budowy różnych odcinków dróg jest zaś niesamowicie duża. Zapotrzebowanie na różnorodne kruszywa jest zatem olbrzymie. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się:

  • grysy dolomitowe,
  • kruszywa łamane z otoczaków,
  • piaski naturalne,
  • grysy (melafirowe, amfibolitowe, grandodiorytowe, kwarcytowe),
  • kruszywa grube oraz o ciągłym uziarnieniu,
  • żwir,
  • pospółka,
  • niesort.

Coraz większe znaczenie mają także kruszywa recyklingowe, które pochodzą z rozbiórek starych budynków. Kruszywa gabionowe zaś mogą być wykorzystywane do stabilizacji skarp przy drogach. Ich znaczenie jest również doceniane przez ekipy budowlane.

Zastosowanie kruszyw w drogownictwie

Kruszywa w drogownictwie są bardzo ważne. Bez nich nie można bowiem stworzyć solidnej drogi, która wytrzyma bez uszkodzenia wiele lat eksploatacji. Obecnie z różnego typu wymienionych wcześniej kruszyw tworzy się zatem:

  • warstwy ścieralne dróg,
  • warstwy do podbudowy asfaltowej,
  • podbudowę stabilizowaną mechanicznie,
  • warstwy mrozoodporne dróg,
  • warstwy ulepszonego podłoża,
  • podbudowę stabilizowaną cementem,
  • warstwy wiążące,
  • nawierzchnie dróg gruntowych,
  • wzmocnienia podłoży gruntowych,
  • elementy urządzeń odwodnienia dróg.

Dystrybutorzy i producenci kruszyw w Polsce

Polski rynek produkcji i dystrybucji kruszyw dotyczy przede wszystkim krajowych surowców, które wyróżniają się wysoką jakością, a także niską ceną. To gwarantuje m.in. firma CUDEX, która zajmuje się dostawami kruszywa dla drogownictwa, ogrodnictwa, budownictwa mieszkaniowego czy też przemysłowego i komercyjnego. Takie przedsiębiorstwa współpracują z najlepszymi w Polsce kopalniami. One zaś rocznie wydobywają nawet 350 mln ton, a cały rynek wydobywczy dynamicznie się rozwija z niesamowicie wysokim wskaźnikiem wzrostu na poziomie około 18%.