Inwestycja budowy systemu wentylacyjnego w centrach handlowych to bardzo złożone przedsięwzięcie. Wymaga ono przeprowadzenia licznych analiz, a także stworzenia projektu budowlanego. Po zakończonych pracach wentylacja w takich wielkopowierzchniowych obiektach musi być okresowo serwisowana – kalibrowana, naprawiana, konserwowana oraz weryfikowana pod kątem sprawności technicznej, wydajności oraz szczelności.

Montaż wentylacji w centrach handlowych

Wentylacja w centrach handlowych to często system klimatyzacyjno-wentylacyjny oparty o specjalne centralne. Niekiedy jednak stosuje się standardowe rozwiązanie wielu rekuperatorów odzysku ciepła, które podłączone są pod jeden system wentylacji mechanicznej budowanej zarówno w obrębie jednej, jak i wielu kondygnacji. Dobór odpowiedniego rozwiązania zależy od warunków technicznych budynku, budżetu inwestora, wymagań dla danego obiektu, a także od wyników świadectw energetycznych.

Montaż musi zaś odbyć się na podstawie projektu, który składa się zawsze z części opisowej, części rysunkowej, części obliczeniowej, licznych załączników, a niekiedy też z wizualizacji. Istotne jest również to, by całą inwestycję przeprowadziła odpowiednia firma, posiadająca niezbędny sprzęt oraz uprawnienia. Na to liczyć może we współpracy z pracownią KLIMAKO, która jest w stanie zaproponować inwestorom centrów handlowych m.in. niebywale wydajny zintegrowany system HVAC, który łączy ze sobą funkcję klimatyzacji, wentylacji oraz ogrzewania. Takie firmy przy montażu wentylacji współpracują również z ekipami remontowymi, które zabudowują instalacje i urządzenia płytami kartonowo gipsowymi – sufitami podwieszanymi.

Serwis wentylacji i okresowe przeglądy

Wentylacja w takich dużych obiektach jak centra handlowe wymaga stałego monitorowania parametrów pracy. Ułatwia to automatyka, pod którą podpięte są urządzenia. Nie oznacza to jednak tego, że instalacja nie musi być sprawdzana pod kątem technicznym przez specjalistów.

Zarządcy galerii podejmują stałą współpracę z ekspertami od klimatyzacji oraz wentylacji, którzy w ramach serwisu naprawiają urządzenia i ich połączenia freonowe czy elektryczne, a także którzy wymieniają filtry oraz wszystkie inne podzespoły eksploatacyjne.

Prócz tego ważne jest okresowe nabijanie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym, sprawdzenie szczelności całego układu oraz wydajności chłodzenia/grzania. Przeglądy okresowe powinny odbywać się jak najczęściej. W centrach handlowych najlepiej, by przeprowadzano je przed sezonem zimowym oraz przed sezonem letnim.