Bramy garażowe z napędem automatycznym to nowoczesne rozwiązanie, które stało się już standardem w budownictwie nie tylko mieszkaniowym, ale również przemysłowym czy komercyjnym. Cenimy je za wygodę użytkowania i wysoką trwałość, ale warunkiem ich funkcjonalności jest dobór odpowiedniego napędu. Poniżej doradzamy, czym powinniśmy kierować się podczas zakupu.

Kryteria doboru siłownika

Ogromną zaletą systemów automatycznych do bram garażowych jest możliwość ich instalowania w dowolnym momencie. Oznacza to, że istniejącą, dotychczas obsługiwaną manualnie bramę, bez problemu wyposażymy w siłownik. Nim jednak zaangażujemy do tego odpowiedniego specjalistę, sprawdźmy jej stan techniczny. Powinniśmy upewnić się, że pracuje lekko, bez zbędnych tarć – w przeciwnym przypadku siłownik poddany będzie zbyt dużemu czy też niewłaściwemu obciążeniu, co doprowadzi do jego awarii. Dlatego w razie nieprawidłowości należy usunąć je przed rozpoczęciem montażu automatyki bramowej. Na wybór systemu wpływ ma powierzchnia bramy. Ona decyduje o tym, jaką siłą ciągu powinien cechować się siłownik. Parametr ten ma bowiem duże znaczenie dla naszego bezpieczeństwa, o czym bardziej szczegółowo w dalszej części. Producenci, wśród nich firma BENINCA, oferują urządzenia w różnych wariantach, dzięki czemu dopasowanie odpowiedniego nie będzie stanowiło problemu.

Ważnym kryterium jest także liczba użytkowników korzystających z garażu. Dzięki niej jesteśmy w stanie określić w przybliżeniu, ile cykli, czyli procesów otwarcia i zamknięcia, wykona system w ciągu dnia. Jeśli wartość ta jest wysoka, optymalnym rozwiązaniem będzie napęd z silnikiem 24V. Ten też możemy spotkać najczęściej w dostępnych na rynku modelach. W przypadku bram garażowych ważną rolę odgrywa także prowadnica – musi ona być wytrzymała. Dobre właściwości w tym zakresie, a do tego cichą pracę zapewniają prowadnice z paskiem kewlarowym wzmocnione linkami stalowymi.

Najpopularniejszymi na rynku napędami są siłowniki z serii JIM.  Wszystkie modele JIMa są siłownikami energooszczędnymi z wbudowanym systemem ESA. System ESA jest opatentowanym przez firmę Beninca systemem oszczędności energii. Urządzenia Beninca z system ESA w stanie spoczynku nie pobierają energii. Pobór energii w stanie spoczynku wynosi 8mA, klasa energetyczna A+.

Pozostałe zalety siłownika JIM.3.

  • wbudowany enkoder zapewniający maksymalne bezpieczeństwo
  • szybsza prędkość otwierania, maks. 12 m/min.
  • możliwość podpięcia karty KNX
  • oświetlenie LED (wbudowane na płycie)    
  • możliwość zdalnego do programowania pilotów
  • funkcja wietrzenia garażu
  • wbudowany system STC - automatyczna regulacja siły napędu w zależności od zmieniających się parametrów bramy.

Siłowniki JIM są produktami klasy PREMIUM o najkorzystniejszej na rynku relacji jakości do ceny. J IM.3  przeznaczony do otwierania bram o powierzchni 11 mkw. i JIM.4 ESA  do bram o powierzchni 22 mkw.     

W ofercie również wersja TURBO siłownika JIM.3.  Maksymalna prędkość JIM.3 ESA TURBO wynosi 15,5 m na minutę.  Pobór energii w stanie spoczynku 8 mA, klasa energetyczna A+.

Bezpieczeństwo użytkowania

Atutem technologii z zakresu automatyki bramowej jest nie tylko komfort, ale też podwyższone bezpieczeństwo korzystania z bramy garażowej – zarówno rezydencyjnej, jak i przemysłowej. System może zostać bowiem wyposażony w liczne dodatkowe funkcje, które uniemożliwiają dostęp do budynku niepowołanym osobom, a także chronią przebywających w pobliżu wjazdu na przykład przed uderzeniem w skrzydło czy segment. Wśród często stosowanych rozwiązań wymienić możemy lampę ostrzegawczą, której miganie sygnalizuje ruch bramy. Fotokomórki umieszczone w świetle przejazdu tworzą linię światła, a jej przecięcie powoduje zatrzymanie i inwersję tego ruchu. Powinniśmy zatem dokładnie przeanalizować potrzeby użytkowników bramy garażowej i kierować się nimi przy zakupie urządzenia. Pamiętać należy też, że późniejsza funkcjonalność systemu wiąże się z jego prawidłową konserwacją. Bez tego nawet idealnie dopasowany napęd nie będzie spełniał swojego zadania.

Automatyka bramowa nierozerwalnie związana jest ze zdalnym sterowaniem. Do tego potrzebny jest pilot. Najlepiej wybrać ten oryginalny, zalecany przez producenta, pozwala on bowiem na otwieranie i zamykanie garażu z odległości 150 metrów. Należy jednak zawsze liczyć się z możliwością wystąpienia awarii zasilania. Wówczas sterowanie w ten sposób stanie się niemożliwe. W takim przypadku przydatne będą klamki przy bramie lub wyposażenie systemu w tryb ręczny. Warto rozważyć także zasilanie awaryjne w postaci akumulatora.