Uszkodzenie tłumika nie tylko musi dotyczyć podzespołów w autach kilkunastoletnich. Czasem element ten ulega awarii już po kilku latach eksploatacji. Wywołane może być to uszkodzeniem mechanicznym, aktem wandalizmu czy też korozją. Pęknięte, dziurawe oraz przerdzewiałe tłumiki bezsprzecznie zaś należy naprawiać lub wymieniać na nowe. Która opcja jest korzystniejsza dla kierowców?

Wymiana czy naprawa – jak podjąć właściwą decyzję?

Uszkodzenia tłumków najczęściej wiążą się z długą eksploatacją auta bez prawidłowego konserwowania podłoża. Może być to również wynik słabej jakości oryginalnego podzespołu lub zastosowania w aucie zamiennika. Niekiedy uszkodzenia, a zwłaszcza przerdzewienie tłumika to wynik źle wykonanej poprzedniej naprawy wraz z użyciem części produkcji azjatyckiej. Powodów awarii tej części auta może być zatem wiele, a problemy z nią należy szybko wyeliminować. Niesprawny tłumik jest bowiem wynikiem szybszego spalania paliwa, uszkadzania układu wydechowego, awarii filtrów DPF w samochodach z silnikiem Diesla, a także generuje nierównomierne wydalanie spalin oraz przeraźliwy hałas.

Kiedy możliwa jest jednak naprawa tłumika, a kiedy należy postawić na wymianę tegoż elementu? O serwisie można mówić tylko wtedy, kiedy mamy do czynienia z oryginalną częścią. Zamienników i to eksploatowanych przez długie lata nie opłaca się naprawiać. Istotne jest także określenie rodzaju uszkodzenia. Znaczne skorodowanie lub przedziurawienie poszycia może wykluczać możliwość naprawy tłumika. Ostateczną decyzję należy jednak podjąć wraz z dobrym mechanikiem, który przeprowadzi odpowiednie oględziny oraz testy. Polecanym zakładem jest warsztat Antoni Pietrzak "Dziupla", który działa w miejscowości Chwaszczyno, oferując bardzo szeroki zakres usług naprawy samochodów.

Metody napraw tłumików samochodowych

Najlepszą metodą naprawy tłumików samochodowych jest wycięcie elementu uszkodzonego, a następnie wstawienie w to miejsce nowej konstrukcji. Istotne jest wtedy dokładne zespawanie i wyszlifowanie, a także przeprowadzenie próby szczelności. Solidne wykonanie takiej naprawy wymaga od serwisanta zastosowania odpowiedniego rodzaju rury, a także oczyszczenia całego układu wydechowego. Im wyższy jakościowo materiał zostanie wykorzystany przy serwisie, tym dłuższą żywotnością tłumika będzie można się cieszyć.

Inną techniką naprawy tłumika jest jego drutowanie lub łatanie. Niestety metoda ta jest przeznaczona tylko i wyłącznie dla samochodów starych, których nie opłaca się już kompleksowo naprawiać. To wtedy serwis tłumika polega na dobraniu materiału – łaty – która pokryje dziurę czy wytarty materiał oryginalny. Drutowanie polega zaś na uszczelnianiu wydechu np. poprzez jego cementowanie. Metoda ta również nie jest wykorzystywana dla aut nowszych.

Cztery zasady przy wymianie tłumika

Jeśli kierowca zdecydował się jednak na wymianę tłumika samochodowego, powinien kierować się czterema ważnymi zasadami:

  • nowy tłumik powinien być oryginalny i produkowany w Europie – unikać należy tanich azjatyckich zamienników,

  • nowy tłumik powinien zostać dopasowany estetycznie do modelu i marki auta – warto wykorzystać tłumiki sportowe lub też te o eleganckiej estetyce,

  • nowy tłumik powinien spełniać najwyższe normy dotyczące emisyjności spalin oraz izolacyjności akustycznej,

  • nowy tłumik powinien być wykonany z wysokiej jakości tworzywa zabezpieczonego przed korozją, kwasami środowiskowymi, wahaniami temperatury oraz przed siłami tarcia.

Najlepiej zakup powierzyć specjalistom, którzy dobiorą tłumik we wskazanym przedziale cenowym i z odpowiedniej grupy jakościowej. Nigdy nie powinno się zatem zamawiać tłumików samodzielnie z aukcji internetowych. 

Pomoc specjalistów

Firma Antoni Pietrzak "Dziupla" specjalizuje się w naprawach bieżących oraz specjalistycznych usługach związanych z elektryką, elektroniką i mechaniką pojazdów spalinowych, hybrydowych i elektrycznych. W zakres usług wchodzi usuwanie usterek układu emisji i oczyszczania spalin, takich jak ADDBLUE, SCR, DPF, FAP, EGR i AGR. Firma zajmuje się również modyfikacjami sterowników, tuningiem, kodowaniem, programowaniem oraz doposażaniem pojazdów, ze szczególnym uwzględnieniem grupy BMW.

Antoni Pietrzak "Dziupla" posiada dostęp do kompletnej dokumentacji oraz pomocy technicznej dla większości aut europejskich i amerykańskich. Firma oferuje pełną diagnostykę samochodów z opracowaniem błędów oraz wsparciem merytorycznym.