W Polsce powstaje rocznie od kilkunastu do kilkudziesięciu wielkich mostów, w tym również podwieszonych, łączących ze sobą różne miasta. Wielokrotnie przejeżdżając bezpiecznie przez tego typu konstrukcje, zastanawiamy się, jak  wykonuje się tak skomplikowany obiekt. Odpowiedzią jest system podwieszenia HD2000 firmy FREYSSINET, który z powodzeniem stosowany jest od wielu lat na całym świecie. Z wykorzystaniem tego systemu podwieszenia wybudowano między innymi mosty: Rion Antirion w Grecji, Panama Bridge w Panamie, Russky Bridge w Rosji, czy też Third Bosphorus Bridge w Stambule w Turcji. Polskie realizacje z wykorzystaniem tego systemu to: Most Solidarności przez Wisłę w Płocku, wiadukt w ciągu ul. Obornickiej w Poznaniu, most na rzece Skawie w Zembrzycach i największa w Polsce tego typu konstrukcja – Most Rędziński przez rzekę Odrę we Wrocławiu. Dowiedz się, czym on jest...

Czym jest system podwieszenia HD2000?

System podwieszenia HD2000 to specjalnie skomponowany zestaw elementów umożliwiający budowę największych mostów podwieszonych i zapewniający  najwyższy poziom bezpieczeństwa konstrukcyjnego.

HD2000 jest tzw. systemem splotowym, w którym do przeniesienia sił wynikających z podwieszenia konstrukcji stosuje się równolegle ułożone na całej długości sploty ze stali sprężającej oraz specjalnie skonstruowane zakotwienia HD umożliwiające zakotwienie nawet 169 splotów. Stosowane do konstruowania want sploty ze stali sprężającej posiadają trójstopniowy system zabezpieczenia antykorozyjnego (w postaci warstwy cynkowej na każdym z drutów splotu, otuliny woskowej całego splotu oraz zewnętrznej osłonki HDPE zespolonej ze splotem na etapie produkcji). Zakotwienia systemu HD2000, oprócz bloku kotwiącego posiadają przede wszystkim specjalnie skonstruowany moduł tłumiąco-uszczelniający, którego zadaniem jest uszczelnienie zakotwienia oraz tłumienie drgań. Wnętrze zakotwienia, po zainstalowaniu wanty, jest wypełniane specjalnym woskiem zabezpieczającym przed korozją W celu nadania estetycznego wyglądu, sploty wanty umieszczane są w rurach osłonowych wykonanych z HDPE. Specjalne dodatki barwiące zapewniają możliwość zastosowania rur w wielu kolorach, zapewniając w ten sposób możliwość swobodnego projektowania obiektów pod względem architektoniczno - kolorystycznym. Dodatkowym elementem, który może zostać zastosowany w celu redukcji drgań są specjalne żeberka spiralne, w które może zostać zaopatrzona rura osłonowa na etapie produkcji. Uzupełnieniem standardowych elementów systemu podwieszenia są systemowe tłumiki drgań want, które mogą zostać zastosowane w razie konieczności. Szeroka gama tłumików (elastomerowych, hydraulicznych, radialnych) zapewnia możliwość ich optymalnego doboru nie tylko pod kątem skuteczności tłumienia ale również i ze względów architektonicznych.

Zalety systemu HD2000

Jak już wspomniano w artykule budowa obiektów z wykorzystaniem systemów podwieszenia musi zapewniać najwyższy poziom bezpieczeństwa konstrukcyjnego.  Najważniejszą zaletą systemu HD200 jest właśnie najwyższy poziom bezpieczeństwa. Wszystkie elementy systemu podwieszenia HD2000 przeszły z powodzeniem najbardziej wygórowane testy w zakresie wytrzymałości zmęczeniowej, odporności na korozję, szczelności, a także odporności na pożar. System podwieszenia HD2000 zapewnia również możliwość dokonywania okresowych przeglądów najważniejszych elementów systemu (tj. zakotwień, tłumików). W razie konieczności zapewnia również możliwość wymiany splotów w danej wancie.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą firmy FREYSSINET Polska Sp. z o.o., która jako polski przedstawiciel FREYSSINET International i doświadczony instalator tego systemu, na swojej stronie internetowej (www.freyssinet.pl) zamieściła więcej materiałów informacyjnych dotyczących tej technologii podwieszania.

Na stronie internetowej FREYSSINET Polska Sp. z o.o. można znaleźć również informacje dotyczące: systemu sprężania Freyssinet dla mostów i budynków, technologii i metod budowy, elementów wyposażenia mostów, konstrukcji z gruntu zbrojonego oraz materiały związane z żelbetowymi prefabrykatami łukowymi typu TECHSPAN, z których buduje się m.in. tunele kolejowe.