Sauna pod różnymi postaciami znana jest już od wieków. Z relaksu w warunkach kąpieli i wysokiej temperatury korzystali już starożytni Rzymianie. Obecnie rozwój technologii sprawia, że tym luksusem możemy cieszyć się w zaciszu własnego domu. Regularne korzystanie z sauny przynosi także korzyści naszemu zdrowiu. Jakie? O tym piszemy w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!

Jak działa sauna?

Sauna to pomieszczenie przeznaczone do wypoczynku. Panuje w nim wysoka temperatura i – w zależności od rodzaju – duża lub mała wilgotność. Regularne, trwające od kilku do kilkunastu minut seanse w niej mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie, a dokładnie na układ krążenia.

Spędzenie kilkunastu minut w zamkniętym pomieszczeniu nagrzanym do 100 stopni Celsjusza prowadzi do nagrzania skóry do 42 stopni Celsjusza oraz wzrost temperatury ciała o około 1 stopień Celsjusza. Powoduje to lekką gorączkę dla naszych organów, co zwiększa produkcję ciałek odpornościowych we krwi. Duże znaczenie ma też kąpiel czy prysznic w chłodnej wodzie po pobycie w saunie – zmiana temperatur pobudza krążenie i rozluźnia mięśnie, a ponadto poprawia samopoczucie.

Dawniej sauna była luksusem dostępnym w wakacyjnych kurortach. Stanowiła też między innymi popularny punkt wycieczek do Finlandii, gdzie ta forma relaksu zyskała ogromną popularność. Jednak dzięki producentom takim jak AMS Sauna, możemy bez problemu cieszyć się jej dobrodziejstwem również w domowym zaciszu. Na rynku znajdziemy zarówno wolno stojące sauny ogrodowe, jak i pełnowymiarowe sauny domowe czy sauny łazienkowe przeznaczone do małych pomieszczeń.

Popularne rodzaje saun

W użyciu są różne rodzaje saun, jednak do najpopularniejszych należą sauny fińskie, nazywane inaczej saunami suchymi, oraz łaźnie parowe. Różnica między nimi dotyczy warunków, jakie są tworzone w kabinie. Każda sauna budowana jest z drewna wysokiej jakości, a w nowoczesnych modelach często z drewna łączonego ze szkłem.

Sauna sucha, czyli sauna fińska – czasem zwana też szwedzką – to klasyczna sauna, w której temperatura wynosi zazwyczaj 85 stopni Celsjusza, jednak zdarza się, że osiąga ona ponad 100 stopni. Wilgotność utrzymuje się przy tym na niskim poziomie do 10%. W jej wnętrzu znajduje się specjalny piec do saun, który wypełnia się kamieniami, które się nagrzewają i utrzymują ciepło. Zalecany czas seansu w saunie fińskiej to od 10 do 12 minut. Korzystanie z sauny suchej jest zalecane osobom, które cierpią na problemy z mięśniami, kręgosłupem, zapalenie stawów czy astmę oskrzelową.

Temperatura w saunie parowej utrzymuje się w przedziale od 40 do 50 stopni Celsjusza, natomiast wilgotność powietrza osiąga niemal 100%. W takich warunkach ciało poci się szybko i bez wysiłku. W łaźni parowej warto wykorzystać różnego rodzaju olejki eteryczne o działaniu relaksującym.