W dobie szybkich zakupów i ogromnej nadkonsumpcji dóbr wszelakich powoli wraca dobry zwyczaj, czyli naprawianie, reperowanie i odnawianie. Dawanie drugiego życia posiadanym rzeczom jest uważane za najbardziej ekologiczną i świadomą postawę konsumentów. Naprawianie to nowa moda, która wynika ze zmęczenia kulturą kupowania coraz to nowszych i „lepszych” rzeczy.

Zalety serwisowania AGD

Oddawanie zepsutego sprzętu AGD do serwisu to bardzo odpowiedzialne zachowanie, które ogranicza powstawanie elektrośmieci. Jest to ogromny problem w świecie XXI wieku – co prawda można poddawać je recyklingowi, a znaczna część cennych surowców może zostać odzyskana, jednak w wielu przypadkach zepsute lodówki i pralki trafiają na składowiska. Problematyczna jest nie tylko utylizacja zepsutego sprzętu, który został wymieniony na nowy. Warto też mieć gdzieś z tyłu głowy, że do produkcji urządzeń elektronicznych oraz sprzętu AGD wykorzystuje się surowce pochodzące z nieodnawialnych źródeł, a te jak sama nazwa wskazuje, kiedyś się zwyczajnie skończą. Tak więc kupowanie nowych produktów, kiedy kuchenka lub zmywarka wymagają wymiany jednej części nie jest dobrą praktyką.

Ekonomiczny aspekt naprawy powinien również przemawiać na korzyść naprawiania zepsutego sprzętu AGD, choć akurat to leży w gestii fachowców, którzy najlepiej ocenią czy warto poświęcić czas oraz środki finansowe na reanimację popsutego sprzętu. Większość przypadków da się naprawić za ułamek kwoty, którą przyjdzie nam zapłacić za nowy zamiennik, dlatego warto przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji zasięgnąć porady w sprawdzonych serwisach AGD takich jak Petron Serwis, który jest autoryzowany przez Candy, Hoover, Haier oraz Whirlpool, indesit, Polar, Hotpoint, Ariston. Serwisy sprzętu AGD mają dostęp do tańszych części zamiennych, także może okazać się, że uda się naprawić uszkodzony sprzęt za niewielkie pieniądze.

Naprawiać czy nie – dylematy konsumenckie

Decyzja o naprawie sprzętu odmawiającego współpracy musi zostać podjęta na podstawie kilku czynników, a i każdy przypadek jest inny. Sprzęty mają to do siebie, że z czasem się zwyczajnie zużywają. Jednak, kiedy psuje się dopiero co zakupiona pralka czy płyta indukcyjna, to sprawa jest dość podejrzana. W większości przypadków warto zajrzeć do instrukcji i sprawdzić, co może być przyczyną awarii. Jeżeli dobrze użytkujemy sprzęt to awarie nie powinny mieć miejsca! Koniecznie trzeba, więc zgłosić reklamację u sprzedawcy lub producenta, który powinien wziąć na siebie odpowiedzialność za usunięcie usterki. Często sprzęty na gwarancji trafiają do punktów autoryzowanych takich, jak Petron Serwis, gdzie usterka zostanie naprawiona w ramach gwarancji.

Sprzęty, którym gwarancja się już skończyła też warto naprawiać, są przecież nadal w dobrej kondycji. Często zawodzić może pojedynczy podzespół, który wymieniony, sprawi, że sprzęt powinien posłużyć jeszcze kilka lat. Oczywiście, jak wspominaliśmy wcześniej konieczna jest opinia fachowców, dla których naprawa sprzętu AGD nie ma tajemnic.