Ustanowienie hipoteki zabezpiecza spłatę wierzytelności w banku. W tym celu nieruchomość obciąża się prawem, na mocy którego wierzyciel może spełnić wymagania w jego zakresie. Nie wpływa na to jej aktualny właściciel. Wiąże się to natomiast z posiadanym pierwszeństwem przed osobistymi wierzycielami właściciela mienia nieruchomego. Czynności tej można dokonać w kancelarii notarialnej.
Co może być przedmiotem hipoteki?
Hipoteka na nieruchomości obejmuje:
- Spółdzielcze prawo do obiektu mieszkalnego: lub o innym przeznaczeniu,
- Odrębną własność lokalną,
- Zabezpieczoną wierzytelność,
- Prawo do jednorodzinnego domu w spółdzielni mieszkaniowej,
- Posiadłość tworzącą zabudowaną lub nie działkę gruntu.
Procedura ustanawiania hipoteki u notariusza
Zabezpieczenie pieniężne przebiega w 3 etapach, na które składają się:
- Przyjęcie umowy jej ustanowienia,
- Oddanie wniosku o wpis hipoteki do księgi wieczystej. Obejmuje prowadzoną nieruchomość, na której została ustanowiona,
- Sądowe rozpatrzenie pisma oraz dokonania wpisu.
W ten sposób przeprowadzana jest hipoteka umowna. Odnosi się ona w szczególności do zabezpieczania przyznawanych kredytów lub pożyczek. Powstaje w wyniku podpisania umowy cywilnoprawnej i wpisu do księgi wieczystej. Z reguły jednak procedurę poprzedza się utworzeniem dokumentu będącego podstawą wpisu. Może być dokonany samodzielnie lub w akcie notarialnym. W takiej formie tworzy go kancelaria notarialna. Ustanowienie polega na zawarciu umowy pomiędzy wierzycielem a ustanawiającym. Forma aktu notarialnego jest wymagana jedynie dla ustanawiającego oświadczenia. Ważne, by porozumienie było zgodne z przepisami ustawy oraz zasadami współistnienia społecznego. Nie może być za to sprzeczne z prawem.
Jakie dokumenty są wymagane?
Podstawę wpisu w księdze wieczystej stanowią z reguły takie świadectwa jak umowa o ustanowienie, postanowienie administracyjne, decyzja sądu, dokument bankowy oraz inne wymagane poświadczenia. Usługi notarialne znacznie ułatwiają ustanowienie hipoteki. Dzięki temu można uniknąć stawienia się w tym celu do sądu wieczystoksięgowego lub urzędu skarbowego, a także . Ze wszystkich niezbędnych czynności tych zwalnia notariusz.
Dodatkowe dokumenty
W zależności od przedmiotu objętego hipoteką wymagane są dodatkowe poświadczenia. Przy spółdzielczym prawie do obiektu mieszkalnego bez księgi wieczystej potrzebny jest dokument potwierdzający ze spółdzielni mieszkaniowej. Powinien składać się z opisu pomieszczenia. Natomiast nieruchomość składająca się na zabudowaną lub niezabudowaną działkę gruntu wiąże się z dostarczeniem wyrysów z mapy ewidencyjnej opatrzonej właściwą klauzulą oraz decyzją przyzwalającą na podział nieruchomości powstałej w wyniku podziału. Dotyczy to również rozbieżności opisu w rejestrze gruntów oraz budynków z księgą wieczystą, a także w przypadku odłączenia części nieruchomości. Wymaga również dokumentu zaświadczającego rolę własności ziemskiej w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego. Zamiennie może być udostępniony ukaz o warunkach zabudowy. W niektórych sytuacjach potrzebne będzie uzupełnienie dokumentów poprzez wykazanie innych świadczeń. Właściwe określenie nieruchomości będzie z kolei osiągalne przez przekazanie zestawienia zmian ewidencyjnych oraz wypisu z rejestru obiektów mieszkalnych. Ustanowienie hipoteki w kancelarii notarialnej pozwala znacznie zaoszczędzić czas na wizytach w sądzie. Profesjonalny notariusz pomoże dzięki niej zabezpieczyć spłatę wierzytelności bankowej oraz objąć nią nieruchomości różnego rodzaju.