Logopeda to terapeuta zajmujący się korygowaniem wad wymowy. Ale nie tylko. Rola logopedy jest znacznie szersza, a wizyta może zostać zalecona nawet maluchowi poniżej czwartego miesiąca życia. Wszystko zależy od problemu, który może wymagać skorygowania i w którego skorygowaniu najbardziej odpowiedni będzie właśnie logopeda. Dowiedz się więcej na temat terapii logopedycznej.

W jaki sposób ocenia się prawidłowość rozwoju mowy u dzieci?

Rozwój małego dziecka przebiega bardzo szybko i już w ciągu kilku pierwszych miesięcy życia osiąga ono wiele kamieni milowych. Aby ocenić prawidłowość tego rozwoju, chodzimy z maluchem na okresowe wizyty kontrolne, gdzie lekarz pierwszego kontaktu ocenia jak przebiega rozwój motoryczny, rozwój postrzegania wzrokowego i słuchowego, a także rozwój mowy – mimo, że dziecko zaczyna wymawiać słowa dopiero po upływie roku.

Jeśli nieprawidłowości są nieduże, mogą zostać niezauważone aż do wieku szkolnego, kiedy to wymagania stawiane dzieciom znacznie się zwiększają. Najczęściej wtedy dopiero rodzice trafiają z dzieckiem do Gabinetu Logopedycznego Katarzyna Makowska na terapię mowy. A przecież im wcześniej zacznie się terapię, tym lepiej. Na co zatem zwracać uwagę na wcześniejszych etapach rozwoju?

Jak wygląda prawidłowy rozwój mowy?

Dziecko w wieku od czterech do sześciu miesięcy odwraca głowę w stronę źródła dźwięku i reaguje na grające zabawki, a także na głos rodziców i bliskich. Zaczyna też gaworzyć, czyli powtarzać ciągi sylab. Przed ukończeniem pierwszego roku życia powinno już rozumieć zadawane proste pytania i polecenia, takie jak „gdzie jest mama?” czy „daj misia”. Naśladuje gesty dorosłych, używając przy tym dźwięków, a w dniu swoich pierwszych urodzin powinno wymawiać przynajmniej pięć prostych słów („mama”, „tata”, „pa pa” i tym podobnych).

Dziecko dwuletnie potrafi nazywać części ciała, wykonuje proste polecenia, chętnie słucha piosenek i bajek, naśladuje zwierzęta. Wiele trudniejszych słów wymawia nieprawidłowo, upraszczając je, ale systematycznie zwiększa zakres swojego słownictwa. W okresie przedszkolnym, czyli po ukończeniu trzeciego roku życia maluch powinien już mówić zdaniami, choć może mieć problemy z płynnością wypowiedzi, zadaje pytania, potrafi odpowiedzieć na pytania związane na przykład z treścią bajki, której słuchał.

W wieku sześciu lat, dziecko powinno już prawidłowo artykułować głoski i mówić w sposób zrozumiały dla otoczenia zarówno pod względem fonetycznym, jak i gramatycznym.

Wczesne wspieranie rozwoju mowy dziecka

Jeśli na jakimkolwiek etapie rozwoju dostrzeżemy nieprawidłowości w rozwoju mowy u naszego dziecka, warto skonsultować to z lekarzem pierwszego kontaktu, albo wychowawcą w przedszkolu. Wiek sześciu lat, to już naprawdę ostatni dzwonek, by rozpocząć terapię logopedyczną przed pójściem dziecka do szkoły. Trudności w wypowiadaniu się, brak poprawności gramatycznej, czy trudności w rozumieniu treści opowiadanych historii, albo poleceń w zadaniach mogą przysporzyć dziecku sporo problemów w nauce, a przecież można tego uniknąć.

Obserwuj swoje dziecko, pilnuj terminów badań okresowych i bilansów. Mów dużo do niego – ono uczy się najlepiej przez naśladowanie rodziców i dziadków. Nie zdrabniaj. Używaj prostych słów i krótkich zdań. Opowiadaj o codziennych czynnościach i zachęcaj, by też opowiadało o nich tobie. Czytaj książeczki, puszczaj piosenki, które możecie razem śpiewać, oglądaj z dzieckiem bajki, a potem rozmawiajcie o nich. W ten sposób dziecko najlepiej i najszybciej nauczy się prawidłowo mówić i rozumieć to słyszy. A jeśli pojawią się jakieś problemy, ty je szybko zauważysz.

Co oferuje Gabinet Logopedyczny Katarzyna Makowska?

Katarzyna Makowska prowadzi gabinet logopedyczny, gdzie diagnozuje i oferuje terapię logopedyczną dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. W ramach swojej działalności udziela konsultacji i porad dla rodziców oraz opiekunów. Zajmuje się diagnostyką i terapią wad wymowy oraz zaburzeń mowy, pomagając osobom zmagającym się z dyslalią, jąkaniem czy opóźnionym rozwojem mowy. W gabinecie prowadzi także zajęcia mające na celu poprawę dykcji i emisji głosu. Po przeprowadzeniu diagnozy, wystawia opinie logopedyczne.