Podatek VAT to inaczej podatek od towarów i usług, który dotyczy zarówno sprzedawców, jak i nabywców. Jego wartość naliczana jest do wartości netto transakcji kupna-sprzedaży. Przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT mają obowiązek złożyć w urzędzie skarbowym deklarację VAT, a także prowadzić rejestr VAT, w którym prowadzona jest szczegółowa ewidencja na potrzeby rozliczeń podatku.

Rejestr VAT – zasady prowadzenia

Obowiązek prowadzenia rejestru VAT dotyczy wszystkich czynnych podatników VAT z wyjątkiem podatników zwolnionych podmiotowo z VAT oraz przedsiębiorców wykonujących wyłącznie czynności zwolnione z VAT. Oznacza to, że większość firm zobowiązana jest do płacenia podatku od towarów i usług, a tym samym do prowadzenia właściwej ewidencji z tym związanej. Rejestr VAT powierzyć należy tej samej osobie, która odpowiada za księgowość przedsiębiorstwa. W wielu przypadkach jest to biuro rachunkowe takie jak KOMPUTUS Biuro Rachunkowe w Tychach. Ponadto pamiętać należy o składaniu w urzędzie skarbowym deklaracji VAT – co miesiąc lub co kwartał w zależności od sposobu rozliczania. To również mogą obejmować usługi księgowe.

Rejestr VAT prowadzony przez czynnych podatników VAT musi zawierać:

  • kwoty, które pozwalają na obniżenie kwoty podatku należnego oraz te, które nie dają takiego prawa;
  • dane potrzebne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania;
  • wysokość podatku należnego;
  • kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu.

Nie trzeba natomiast w rejestrze VAT ujmować zakupów związanych z czynnościami zwolnionymi, nieopodatkowanymi i tymi, od których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jaki jest cel prowadzenia rejestru VAT?

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością prowadzenia szczegółowej ewidencji dotyczącej operacji finansowych. Jej zakres może być inny w zależności od wybranej lub narzuconej formy opodatkowania. Rejestr VAT służyć ma rozliczeniu podatku od towarów i usług oraz prawidłowemu sporządzeniu deklaracji VAT. Dlatego też podatnicy dokonujący sprzedaży opodatkowanej muszą ujmować wszystkie faktury zakupowe, które uprawniają do odliczenia VAT naliczonego, inaczej będzie to niemożliwe. Warto pamiętać też o terminach, w jakich deklaracja VAT musi zostać złożona do urzędu. Należy zrobić to do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni (miesięczna deklaracja VAT-7) lub do 25. dnia miesiąca następującego po zakończonym kwartale (kwartalna deklaracja VAT-7K).