Wycenia nieruchomości to działanie niezbędne, nie tylko kiedy planujesz sprzedaż lub zakup lokalu. Rzeczoznawca majątkowy wykonuje operaty szacunkowe, będące oficjalnym potwierdzeniem wartości nieruchomości, które możesz przedłożyć np. przed sądem podczas prowadzenia sprawy spadkowej lub sprawy o podział majątku. Zobacz, jak przygotować się do wyceny nieruchomości i o czym musisz pamiętać.

Czym jest wycena nieruchomości?

Wycena nieruchomości jest urzędowym potwierdzeniem jej wartości. Wyceny nieruchomości dokonuje rzeczoznawca majątkowy, czyli osoba posiadająca interdyscyplinarną wiedzę oraz uprawnienia zawodowe, które regulowane są Ustawą o gospodarce nieruchomościami z 1997 roku.

Wycena nieruchomości nie jest równoznaczna z ustaleniem jej ceny, a zasady  przeprowadzania wyceny są uregulowane w przepisach prawa. W przypadku nieruchomości mieszkalnych najczęściej jest to wycena wartości rynkowej.

Do określenia wartości rynkowej niezbędne jest przeprowadzenie ekspertyz. Zajmuje się tym na przykład Biuro Obsługi Nieruchomości Iwona Wielgosz zajmująca się wyceną nieruchomości komercyjnych, mieszkalnych oraz jednostek pływających. Podczas dokonywania wyceny pod uwagę bierze się czynniki, takie jak:

  • cena nieruchomości,
  • stan prawny nieruchomości,
  • stan techniczno-użytkowy,
  • przeznaczenie,
  • zagospodarowanie terenu wokół nieruchomości.

Wycena nieruchomości przedstawiana jest w formie operatu szacunkowego.

Kiedy niezbędne jest posiadanie operatu szacunkowego?

Operat szacunkowy to oficjalna forma wyceny nieruchomości, zatwierdzona przez uprawnionego do tego rzeczoznawcę majątkowego. Operat szacunkowy wymagany zawsze wtedy, gdy wartość nieruchomości jest podstawą do dalszych działań i musi być ona potwierdzona urzędowo. Do sytuacji takich należą:

  • ubieganie się o kredyt hipoteczny,
  • sprawy rozstrzygane przez sąd - postępowanie spadkowe, podział majątku, egzekucja komornicza,
  • sprawy podatkowe,
  • transakcje kupno – sprzedaż,
  • przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
  • aktualizacja opłat za użytkowanie wieczyste i trwały zarząd,
  • rozliczenia związane ze zwrotem wywłaszczonej nieruchomości,
  • wycena szkód spowodowanych budową infrastruktury podziemnej i nadziemnej.

Wycena nieruchomości jest niezbędna także przypadku chęci ubezpieczenia mieszkania. W tej sytuacji, podobnie jak w przypadku wyceny szkód, ubezpieczyciel często sam wybiera rzeczoznawcę, jednak jeśli nie zgadzamy się z wyceną, możemy zlecić operat szacunkowy niezależnemu rzeczoznawcy, w celu potwierdzenia wyceny.

Dokumenty potrzebne do wyceny lokalu mieszkalnego

Jeśli potrzebny jest Ci operat szacunkowy z wyceny lokalu mieszkalnego, zanim zwrócisz się o pomoc do rzeczoznawcy, przygotuj odpowiednie dokumenty - przyspieszy to cały proces. Do dokumentów niezbędnych zaliczamy:

  • wypis z księgi wieczystej lub akt notarialny,
  • wypis z rejestru gruntów,
  • zarys mapy ewidencyjnej, w celu określenia lokalizacji nieruchomości,
  • rzut lokalu.

Jeśli nie posiadasz takich dokumentów, wystarczy podać numer księgi wieczystej, a rzeczoznawca uzyska je dla Ciebie, jednak liczyć się musisz z tym, że jest to usługa dodatkowo płatna.