Coraz więcej osób przestaje używać tradycyjnych kart płatniczych i zaczyna płacić telefonem podczas zakupów. Dla nowicjuszy ta metoda płatności może wydawać się skomplikowana. Nic bardziej mylnego. Dowiedz się, jak płacić smartfonem i jakie masz możliwości. 

Co jest potrzebne, żeby płacić telefonem w sklepie?

Płatność telefonem to przede wszystkim wygoda. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób rezygnuje z kart płatniczych. Żeby zapłacić za swoje zakupy smartfonem, potrzebne będą:

  • Konto osobiste w banku. Oczywista sprawa. Bez tego ani rusz. Przy wyborze oferty weź jednak pod uwagę, że nie wszystkie banki w Polsce oferują pełen zakres mobilnych płatności. 
  • Smartfon. Konieczny będzie również smartfon z systemem Android lub IOS. 
  • NFC (nie dotyczy płatności BLIK). Jest to funkcja w telefonie umożliwiająca płatności zbliżeniowe w sklepach stacjonarnych. 

Płatność BLIK w sklepie stacjonarnym 

BLIK to polski wymysł, z którego bez wątpienia możemy być dumni. Daje sporo możliwości, bo poza płatnościami w sklepie stacjonarnym umożliwia również płatności online, błyskawiczne przelewy czy wypłaty gotówki z bankomatu. 

Żeby płacić BLIKiem, musimy mieć zainstalowaną na telefonie aplikację swojego banku. Generuje ona na kilkadziesiąt sekund (ok. 90) sześciocyfrowy, unikalny kod, który wpisujemy podczas płatności na terminalu płatniczym, na stronie sklepu internetowego czy w bankomacie. Po wpisaniu kodu musimy potwierdzić transakcję w aplikacji. To bardzo prosty, szybki i bezpieczny sposób płatności. 

Niestety, w nie wszystkich sklepach istnieje możliwość płatności BLIKiem. 

Płatność zbliżeniowa telefonem

Kolejna opcja to płatność zbliżeniowa telefonem. W tym przypadku również potrzebujemy aplikacji naszego banku, a także modułu NFC w telefonie (dostępny w znacznej większości nowych smartfonów). Wystarczy wybrać w aplikacji opcję takiej płatności i zbliżyć telefon do terminala. 

Alternatywą może być płatność przy pomocy aplikacji Google Pay. Można do niej dodawać karty płatnicze z różnych banków. W ten sposób wszystkie nasze konta mamy w jednym miejscu. 

Żeby korzystać z Google Pay, potrzebne jest konto Google. Następnie trzeba dodać do niego karty płatnicze i otrzymać weryfikację od swojego banku. Google Pay jest akceptowane we wszystkich miejscach, gdzie można zapłacić zbliżeniowo. 

Na podobnej zasadzie działa aplikacja na telefony firmy Apple – Apple Pay. Tam dodajemy karty płatnicze do aplikacji Wallet (ang. „portfel”). Płatności w tym przypadku mogą być weryfikowane, np. przy pomocy przycisku lub funkcji Face ID (rozpoznawanie twarzy). Apple Pay to rozwiązanie do płatności stacjonarnych oraz internetowych. 

Czy płatności telefonem są bezpieczne? 

Dzięki procedurom weryfikacji płatności telefonem są bezpieczne. Nowe technologie coraz skutecznie zapobiegają przechwytywaniu danych i kradzieżom. Ci, którzy mimo tego obawiają się o swoje bezpieczeństwo, mogą skorzystać z dodatkowych opcji zabezpieczenia smartfona, które oferują producenci. 

Płatność telefonem pozwala nam zostawić portfel w domu. Aplikacje bankowe natomiast ułatwiają stałą kontrolę naszego budżetu. Tego typu płatności to bez wątpienia przyszłość technologii bankowych.