Z powodu koronawirusa zamknięte są nie tylko szkoły, ale także galerie handlowe, restauracje, instytucje kultury, baseny, siłownie... Wielu mniejszych i większych przedsiębiorców nie jest w stanie świadczyć usług dla swoich klientów i z obawą patrzy w przyszłość. Zakład Ubezpieczeń Społecznych w związku z zaistniałą sytuacją wydał decyzję, która zainteresuje wszystkich właścicieli firm będących w kłopotach z powodu epidemii koronawirusa. Przeczytaj, jakie ulgi gwarantuje ZUS.
Jak ZUS wspiera przedsiębiorców w czasie epidemii?
Wszystkie osoby, które prowadzą własną firmą i mają problemy z zapłatą bieżących składek, mogą skorzystać z pomocy. Ulga przysługuje również w sytuacji, gdy jako przedsiębiorca nie jesteś w stanie zapłacić należności wynikających z umowy zawartej z ZUS o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności.
A więc możesz:
- odroczyć o 3 miesiące termin płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 roku
- zawiesić na 3 miesiące realizację umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 roku – w ten sposób wydłużysz termin realizacji zawartej umowy o 3 miesiące.
Jak skorzystać z ulgi krok po kroku?
1. Wybierz wniosek
Przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z ulgi, powinni złożyć odpowiedni wniosek – w zależności od tego, jaka księgowość prowadzisz, wybierz:
- wniosek dla osób nieprowadzących pełnej księgowości
- wniosek dla osób prowadzących pełną księgowość
Wnioski możesz pobrać na stronie ZUS-u.
Ważna informacja dla osób prowadzących pełną księgowość – muszą one dołączyć sprawozdanie finansowe za 2018 lub 2019 rok. Skany bilansu, rachunku zysków i strat czy sprawozdania o przepływach pieniężnych możesz dołączyć do wniosku w portalu PUE.
Pamiętaj – przedsiębiorca musi przedstawić we wniosku, dlaczego nie jest w stanie zrealizować płatności w wyznaczonym terminie, czyli określić, jaki wpływ epidemia koronawirusa ma na obecną sytuację finansową firmy. Z racji tego, że ulgi będą przyznawane w ramach pomocy de minimis, przedsiębiorcy będą mieć obowiązek złożenia dodatkowych dokumentów dotyczących pomocy publicznej.
2. Dostarcz wniosek
Wniosek możesz dostarczyć na 3 sposoby:
- Przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS – zapoznaj się z instrukcją
- Przynieść do placówki i złożyć w skrzynce
- Przesłać pocztą
Z powodu zaistniałej sytuacji zaleca się skorzystanie z platformy PUE.
3. Oczekuj na umowę
Jeśli wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzony, ZUS wyślę umowę oraz dokumenty dotyczące pomocy publicznej. Otrzymasz je mailem lub pocztą.
4. Sprawdź dokumenty, podpisz i odeślij
Zapoznaj się z przesłanymi dokumentami i koniecznie podpisz w wyznaczonych do tego celu miejscach. Następnie odeślij je pocztą lub złóż w placówce.
Ze względu na obecną sytuację ZUS umożliwia przesłanie dokumentów w formie skanu na adres e-mail oddziału ZUS-u – wykaz adresów e-mail do oddziałów znajdziesz na stronie ZUS-u. Jeśli wybierzesz ten sposób, musisz pamiętać, by najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego przesłać papierowe oryginały dokumentów. Jeśli tego nie zrobisz, ZUS uzna, że umowa nie została zawarta i rozpocznie naliczanie odsetek od należności objętych umową.
Co zrobić po 3 miesiącach?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod uwagę fakt, że sytuacja jest nieprzewidywalna i w najbliższym czasie może nie ulec poprawie. Jeśli więc w ciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa twojej firmy się nie poprawi, będziesz mieć możliwość złożenia wniosku o renegocjację zawartej umowy.
Kto nie może liczyć na ulgę?
Ulga nie zostanie przyznana przedsiębiorcom, którzy w ciągu ostatnich 3 lat otrzymali pomoc publiczną de minimis, która przekroczyła 200 tys. euro.
Więcej informacji uzyskasz u doradcy do spraw ulg i umorzeń.
Źródło: ZUS