Każda osoba, która uzyskuje dochody na terenie Niemiec, w tym także emeryci pobierający niemiecką emeryturę lub rentę, a także osoby,  otrzymujące niemieckie świadczenia socjalne zobowiązane są do złożenia rocznej deklaracji podatkową do właściwego Urzędu Finansowego. Sprawdź, jakie formalności trzeba wykonać oraz jaki specjalista może w tym pomóc.

Kto musi rozliczać się z niemieckim Urzędem Finansowym?

Każdy, kto uzyskał w roku poprzednim przychód z Niemiec, ma obowiązek rozliczenia podatku. Dotyczy to zarówno osób podejmujących tam pracę zarobkową, otrzymujących rentę lub emeryturę, jak i świadczenia społeczne. Na szczególną uwagę podczas rozliczania się powinny zwrócić uwagę osoby, które:

  • otrzymywały od pracodawcy kwoty wolne od podatku,
  • posiadają 3 klasę podatkową.

Brak rozliczenia z Urzędem lub nieprawidłowo wypełnione dokumenty, mogą być powodem  wezwania przez niemieckie Urzędy. Z jego względu warto skorzystać z pomocy specjalistów, takich jak Lohnsteuer Hilfe-Polonia E.v. – Centrum Podatku Niemieckiego. Pomogą Ci oni w dopełnienie wszelkich formalności i wyjaśnią zawiłości prawa podatkowe.  

Jaki jest termin składania deklaracji podatkowej?

Zgodnie z niemieckimi przepisami, termin rozliczenia podatkowego upływa ostatniego dnia maja. Do tego dnia osoby, które zobowiązane są do wypełnienia deklaracji, zmuszone są do dostarczenia rozliczenia za rok poprzedni. Termin też może być co prawda przesunięty, jeśli  właściwy podatnikowi Finanzamt (czyli niemiecki Urząd Finansowy) wyrazi na to zgodę, jednak jeżeli podatnik otrzyma wezwanie do złożenia deklaracji podatkowej za dany rok, musi bezwzględnie przestrzegać określonego w nim terminu. W przeciwnym razie urząd wyda decyzję na rozliczenie (Bescheid) na podstawie oszacowania, które jest niezbyt korzystne dla podatnika. W rozliczeniu przez oszacowanie nie uwzględnia się bowiem żadnych ulg i odliczeń oraz przyjmuje szacunkowe dochody uzyskane w Polsce, co może skutkować  koniecznością dopłaty.

Ważną informacją jest też fakt, że o zwrot podatku w Niemczech można się ubiegać aż do 4 lat wstecz.

Zgodnie z przepisami Niemieckie Urzędu Finansowe nie mają ściśle ustalonego terminu na wypłatę zwrotu podatku – czas ten trwa reguły miedzy 3 do 6 miesięcy. Jeśli jednak trwa to bardzo długo (dłużej niż 15 miesięcy), podatnik otrzymuje także ustawowe odsetki (Zinsen).

Gdzie należy złożyć deklarację?

To, do którego Urzędu należy złożyć deklarację, określa ostatnie miejsce zameldowania w Niemczech. Wyjątkiem od tej reguły jest praca dla polskich firm ogólnobudowlanych. Składają oni deklaracje w jednym z dwóch urzędów:  Finanzamt Oranienburg lub Finanzamt Cottbus.

Jakie dokumenty należy dostarczyć?

Aby poprawie rozliczyć się z niemieckim Urzędem, niezbędne jest Lohnsteuerbescheinigung, czyli zaświadczenie podatkowe, które pracownik otrzymuje od pracodawcy. Dokument ten zawiera informację o zarobkach, w poprzednim roku (którego dotyczy rozliczenie). Podobnie jak w przypadku polskiego prawa podatkowego, wydanie tego dokumentu należy do obowiązków pracodawcy i powinien on dostarczyć go pracownikowi (w formie elektronicznej lub papierowej) do 28.02.

W wypełnieniu rozliczenia mogą pomóc Ci specjaliści i warto zwrócić się do nich o pomoc, by mieć pewność, ze wszystkie procedury zostaną prawidłowo dopełnione.