3 kroki do przygotowania auta na zimę

Materiał partnera
2020-01-05

Zimy w Polsce w ostatnich latach straciły swój element zaskoczenia dla drogowców, wciąż jednak potrafią okresowo sprawiać spore utrudnienia na drogach i przyczynić się do groźnych wypadków. To jest pora roku kiedy umiejętności techniczne kierowców i stan techniczny prowadzonych samochodów muszą zdać najtrudniejszy test w roku. Ocenę umiejętności kierowców pozostawmy im samym, natomiast opinię na temat kondycji auta pozwólmy wystawić profesjonalnym mechanikom samochodowym i stacjom diagnostycznym.

Stan techniczny aut a bezpieczeństwo na drogach

W samym tylko województwie wielkopolskim w pierwszej połowie 2019 roku doszło do blisko 19 tys. zdarzeń drogowych, w tym prawie 1700 wypadków, w których życie straciło 135 osób. Brak jest szczegółowych danych statystycznych, ale uznaje się, że od 30% do 50% wypadków jest spowodowana złym stanem technicznym pojazdów, jest to więc czynnik podlegający wyeliminowaniu, a tym samym zmniejszenia liczby wypadków na drodze. Zwłaszcza w okresie zimowym następuje zwiększenie liczby zdarzeń drogowych, niezwykle ważne więc jest odpowiednie przygotowanie samochodu do trudnych warunków pogodowych. Jednymi z podstawowych elementów zapewniających bezpieczeństwo na drodze jest dobór opon zimowych lub całorocznych, sprawdzenie stanu hamulców oraz zbieżności kół.

Dobór opon

Wybierając opony na zimę należy wziąć pod uwagę, czy tworzywo z którego jest wykonana opona posiada należytą odporność na amplitudę temperatur, zapewniając właściwe parametry trakcyjne. Równie ważne jest odpowiednie wyprofilowanie bieżnika, który zapewni z jednej strony zwiększoną przyczepność na zlodowaciałej powierzchni, a z drugiej będzie w stanie odprowadzić śnieg spod opon wystarczająco wydajnie, nie powodując ich ośnieżenia lub oblodzenia. Fachowcy z profesjonalnych punktów mechaniki pojazdowej z pewnością doradzą, czy przy danej masie samochodu konieczne będzie zastosowanie szerszych opon w celu zapewnienia odpowiednio krótkiej drogi hamowania.

Sprawdzenie hamulców

Absolutną koniecznością w trakcie przygotowania pojazdu na okres zimowy jest dokonanie inspekcji układu hamulcowego w zakładzie mechaniki samochodowej dokonującym okresowych przeglądów i serwisowania. Płyn hamulcowy, ze względu na jego właściwości absorbowania wody, powinien być wymieniany co dwa lata, warto również sprawdzić stan tarcz i zacisków hamulcowych. Powszechnym błędem jest brak przeglądu linek hamulca ręcznego, gdyż gromadząca się wilgoć w jego pancerzu może zamarznąć, uniemożliwiając całkowicie jego używanie.

Ustawienie zbieżności kół

Ostatnim elementem zapewnienia optymalnych parametrów trakcyjnych auta jest ustawienie zbieżności kół, tak aby kąt pomiędzy torami kół na tej samej osi był dostosowany do rodzaju napędu pojazdu. Mechanik samochodowy obsługujący stację diagnostyczną będzie w stanie niemal idealnie zestroić przednią i tylną oś do wartości pożądanych w autach z przednim lub tylnym napędem. W przypadku tych pierwszych, przednie koła powinny być rozbieżne, natomiast tylne równoległe lub zbieżne; w drugich przednie winny być zbieżne, a tylne równoległe. Samochody z napędem 4x4 są dostrajane indywidualnie w zależności do ich typu, z tym że w większości przypadków przednia oś będzie rozbieżna. Właściwą geometrię kół można ustawić wyłącznie w warsztatach samochodowych posiadających wyspecjalizowane stacje diagnostyczne, nie warto więc nawet próbować tego robić własnoręcznie w przydomowym garażu.

Opracowanie artykułu:

Mechanika Pojazdowa Michał Samol

13 Nowa Kaźmierka 39 wielkopolskie
e-mail