Czy wiesz, że pierwszy alternator samochodowy został skonstruowany i opatentowany już w 1981 roku? Projekt budowy urządzenia okazał się wyjątkowo trafny – właściwie od tamtego czasu jego budowa oraz cel działania pozostały takie same. Jednak – mimo, iż cały mechanizm wydaje się prosty i logiczny – nierzadko w razie wystąpienia awarii, kierowcy mają problem ze zdiagnozowaniem przyczyny. Przeczytaj, które elementy alternatora najszybciej ulegają eksploatacji.

Wytrzymałość alternatora – od czego zależy?

Jazda samochodem bez sprawnie działającego alternatora jest niemożliwa. Ta część odpowiada bowiem za zamianę energii elektrycznej w prąd, który jest wykorzystywany w aucie do bieżącego zasilania oraz do doładowywania akumulatora. W związku z tym, duże zainteresowanie wśród kierowców wzbudza temat wytrzymałości alternatora. Właściciele pojazdów zastanawiają się, od czego ona zależy i czy w jakiś sposób można wpłynąć na jej zwiększenie. Warto być świadomym, że w tej kwestii kluczowy jest sam producent części - rozwiązania, które zastosował. Ważna jest też rola mechanika – powinien on założyć część w odpowiednim miejscu – zbyt niskie umiejscowienie może ułatwić przenikanie brudu do alternatora, co finalnie znacznie go osłabi. Z kolei kierowcy powinni uważać na styl jazdy samochodem – częste i gwałtowne zmiany temperatur, występujące na przykład po niespodziewanym wjeździe w kałużę, mogą stanowić duże ryzyko pęknięcia alternatora.

Problemy z alternatorem – co najczęściej się psuje?

Najbardziej oczywistym symptomem, świadczącym o awarii alternatora jest zapalenie się na desce rozdzielczej pomarańczowej  kontrolki – jest  to sygnał, że występują problemy z ładowaniem akumulatora. Warto zaznaczyć, że alternator i akumulator są od siebie zależne, zatem przy nieprawidłowej pracy jednego z nich, drugi z reguły ulega zniszczeniu. Warto jednak być świadomym, że światełko, informujące o awarii nie zawsze się pojawia – jednak nawet niedoświadczony kierowca powinien wyczuć, że samochód działa nieprawidłowo, ze względu na problemy z prądem. Mimo, iż przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, najczęściej występujące usterki alternatorów to:

  • brud i zanieczyszczenia, które finalnie prowadzą do zatarcia,
  • zwarcia,
  • przebicia w uzwojeniu,
  • zużyte szczotki,
  • zużyte łożyska.

Awaria – i co dalej?

Mogłoby się wydawać, że po awarii akumulatora istnieje tylko jedno rozwiązanie – wymiana na nowy. Niemniej jednak, warto być świadomym, że istnieje wiele możliwości. Zepsuty alternator można bowiem zregenerować,  zakupić już zregenerowaną część lub zdecydować się na nowy. To, która opcja będzie dla Nas najbardziej korzystna warto skonsultować ze specjalistami. Godna polecenia firma działająca w tej branży, która w każdym przypadku będzie w stanie rozwiązać problem z alternatorem jest Elektro-Bendiks S.C.