Czy wiesz, że pierwszy alternator samochodowy został skonstruowany i opatentowany już w 1981 roku? Projekt budowy urządzenia okazał się wyjątkowo trafny – właściwie od tamtego czasu jego budowa oraz cel działania pozostały takie same. Jednak – mimo, iż cały mechanizm wydaje się prosty i logiczny – nierzadko w razie wystąpienia awarii, kierowcy mają problem ze zdiagnozowaniem przyczyny. Przeczytaj, które elementy alternatora najszybciej ulegają eksploatacji.
Wytrzymałość alternatora – od czego zależy?
Jazda samochodem bez sprawnie działającego alternatora jest niemożliwa. Ta część odpowiada bowiem za zamianę energii elektrycznej w prąd, który jest wykorzystywany w aucie do bieżącego zasilania oraz do doładowywania akumulatora. W związku z tym, duże zainteresowanie wśród kierowców wzbudza temat wytrzymałości alternatora. Właściciele pojazdów zastanawiają się, od czego ona zależy i czy w jakiś sposób można wpłynąć na jej zwiększenie. Warto być świadomym, że w tej kwestii kluczowy jest sam producent części - rozwiązania, które zastosował. Ważna jest też rola mechanika – powinien on założyć część w odpowiednim miejscu – zbyt niskie umiejscowienie może ułatwić przenikanie brudu do alternatora, co finalnie znacznie go osłabi. Z kolei kierowcy powinni uważać na styl jazdy samochodem – częste i gwałtowne zmiany temperatur, występujące na przykład po niespodziewanym wjeździe w kałużę, mogą stanowić duże ryzyko pęknięcia alternatora.
Problemy z alternatorem – co najczęściej się psuje?
Najbardziej oczywistym symptomem, świadczącym o awarii alternatora jest zapalenie się na desce rozdzielczej pomarańczowej kontrolki – jest to sygnał, że występują problemy z ładowaniem akumulatora. Warto zaznaczyć, że alternator i akumulator są od siebie zależne, zatem przy nieprawidłowej pracy jednego z nich, drugi z reguły ulega zniszczeniu. Warto jednak być świadomym, że światełko, informujące o awarii nie zawsze się pojawia – jednak nawet niedoświadczony kierowca powinien wyczuć, że samochód działa nieprawidłowo, ze względu na problemy z prądem. Mimo, iż przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, najczęściej występujące usterki alternatorów to:
- brud i zanieczyszczenia, które finalnie prowadzą do zatarcia,
- zwarcia,
- przebicia w uzwojeniu,
- zużyte szczotki,
- zużyte łożyska.