Awaria układu zasilania. Jakie przyczyny usterki występują najczęściej?

Materiał partnera
2019-09-16
alternator

Powodem niesprawności układu elektrycznego – w większości przypadków-  jest awaria alternatora. Alternator to prądnica prądu przemiennego, a jego zadaniem jest przemiana energii mechanicznej w elektryczną. W samochodach odpowiada za zasilanie całego sprzętu elektrycznego i doładowanie akumulatora, którego trwałość zależna jest od wielu czynników. Co najczęściej psuje się w alternatorze?

Spalony regulator i awaria płyty diodowej

Regulator napięcia w alternatorze odpowiada za utrzymywanie jednakowego napięcia niezależnie od obrotów silnika i ich zmian. Awarie tego elementu najczęściej powodują błędy montażowe.  Jak informuje specjalista z firmy Auto-Elektryk, która specjalizuje się w naprawie alternatorów i  rozruszników-bardzo często zdarza się to już na etapie fabrycznym, kiedy to pracownicy produkcji niepoprawnie podłączą przewody akumulatora. Niespodziewane zwarcie może doprowadzić do spalenia regulatora i uszkodzenia płyty diodowej, która odpowiada za doładowywanie akumulatora.

Spalony regulator napięcia

Spalenie regulatora bez uszkodzenia płyty diodowej, najczęściej jest skutkiem zalania. Możliwe, że do regulatora dostała się woda, olej lub inny płyn eksploatacyjny, pochodzący z przewodów, które znajdują się pod maską samochodu.  Bardzo ważne jest zatem zlokalizowanie miejsca wycieku, by zapobiec podobnej awarii w przyszłości.

Zerwanie paska

Jedną z najczęściej występujących awarii alternatora jest zerwanie się paska, który łączy go z wałem korbowym. Kiedy  dojdzie do uszkodzenia paska, należy ustalić przyczynę tego zdarzenia. Być może pasek był już stary i doszło do jego przetarcia. Wówczas usunięcie usterki jest w miarę proste, ponieważ wystarczy wymienić go na nowy. Zerwanie paska mogło spowodować również zablokowanie któregoś z elementów podzespołu lub uszkodzenie mechaniczne jednej z rolek. Wtedy należy uważnie przyjrzeć się całemu układowi i skontrolować jego sprawność.

Uszkodzony stojan

Stojan jest tym elementem alternatora, gdzie wytwarzany jest prąd. Najczęstszą przyczyną uszkodzenia stojana jest zbytnie przeciążenie alternatora, które prowadzi do jego przegrzania. Konsekwencją takiego działania jest spalenie stojana. Zbyt duże przeciążenie może być spowodowane przez różne czynniki. Odpowiada za nie – między innymi- zły stan techniczny akumulatora, zbyt intensywne korzystanie z nawiewu czy też zużycie się elementów, z których zbudowany jest alternator. Części te zużywają się równomiernie w czasie eksploatacji pojazdu. Jeśli wykonane są z materiałów niskiej jakości, niszczą się w dużo szybszym tempie.

Opracowanie artykułu:

Auto-Elektryk. Rozruszniki I Alternatory.

ul. Przemysłowa 30, 83-110 Tczew pomorskie
e-mail
www