Awarie związane z instalacją elektryczną w aucie to jedne z najczęściej zgłaszanych typów usterek. Specjalista z Elektro-Mot zaznacza, że problemy mogą mieć różnorodną naturę – korozyjną, termiczną lub mechaniczną. Przewody w autach odznaczają się słabą opornością, co prowadzi do przepalania bezpieczników topikowych lub przerwania obwodu. Sprawdźmy, co na ten temat mówi ekspert motoryzacyjny.

Awarie instalacji elektrycznych – na zewnątrz czy wewnątrz?

W przypadku przerwania obwodu należy sprawdzić czy napięcie dociera do zacisków odbiornika. Jeżeli przy pomocy miernika, żarówki probierczej lub próbnika neonowego, uda się wychwycić napięcia, wówczas usterka zlokalizowana jest wewnątrz układu. 

Jeżeli urządzenia nie reagują, wówczas mamy do czynienia z awarią na zewnątrz. Podobne kroki podejmujemy w przypadku zwarcia. Jeśli po odłączeniu zacisków od niesprawnego urządzenia, na końcówkach przewodu wciąż występuje napięcie, zaś bezpiecznik nie wywołuje rozłączenia obwodu, zwarcie nastąpiło wewnątrz. Skutkiem zwarcia zewnętrznego jest natomiast przepalenie bezpiecznika – wyjaśnia specjalista z Elektro-Mot.  

Awaria elektryki w aucie – występowanie ognisk korozji

Usterki wywołane pojawieniem się rdzy są zazwyczaj łatwe do naprawienia. Jak wskazuje mechanik z Elektro-Mot, główną przyczyną powstawania korozji są procesy chemiczne i elektrochemiczne, które powodują niszczenie powierzchni kontaktowych. Elementy elektryki, narażone na działanie wody i soli, tracą swoje właściwości i zdolność do przewodzenia prądu. Wśród miejsc najczęściej narażonych na korozję wymienia się m.in. zaciski kabli i wyłączników, połączenia wtykowe, skrzynki bezpiecznikowe oraz połączenia ujemnego bieguna ogniwa z nadwoziem. Termiczne awarie elektryki mogą mieć z kolei dwojaką przyczynę – przekroczenie dopuszczalnej temperatury pracy odbiorników oraz zbyt długą pracę urządzeń grzejnych. Z pomocą eksperta z Elektro-Mot szybko zlokalizujesz awarię instalacji elektrycznej.