Współczesne tachografy, szczególnie te cyfrowe bardzo rzadko ulegają awarii. Jednak pomimo zastosowania nowoczesnych rozwiązań nie jest możliwe, aby całkowicie wyeliminować przypadkowe usterki lub błędy urządzenia. Jak się okazuje, postępowanie w przypadku wystąpienia awarii nie dla wszystkich jest takie oczywiste. Co powinien zrobić kierowca, a jakie obowiązki leżą po stronie firmy? 

Kto powinien zająć się usunięciem awarii?

Samodzielnej naprawy usterki pod żadnym pozorem nie może podjąć się kierowca. Zgodnie z prawem międzynarodowym do usunięcia awarii zobowiązana jest firma transportowa, dla której pracujemy. Jednak również i nasz pracodawca nie może wykonać tego“ na własną rękę”, a tylko w specjalistycznym serwisie bądź u instalatora. Naprawę najlepiej zlecić firmie posiadającej duże doświadczenie w serwisowaniu tachografów cyfrowych, jak i analogowych. Fachowcy z łódzkiej firmy Traktest szybko, a co najważniejsze  skutecznie usuną usterkę w każdym modelu tachografu. Oprócz tego, przy okazji serwisu można skorzystać z kompleksowej oferty firmy i dokonać dokładnej kontroli oraz kalibracji sprzętu, aby mieć pewność, że więcej nas nie zawiedzie. 

Procedura naprawy tachografu

Na naprawę awarii mamy 7 dni od momentu jej wykrycia. W przypadku niedopełnienia zobowiązań możliwe jest nałożenie zakazu poruszania się danym pojazdem. Gdy defekt zostanie znaleziony podczas postoju w bazie naszej firmy lub w jej pobliżu problem może zostać szybko rozwiązany. Sytuacja komplikuje się, gdy znajdujemy się w dalekiej trasie (często za granicą). Tutaj pojawiają się 2 możliwości - jeśli kierowca jest pewny, że zdąży wrócić do bazy w przeciągu tygodnia, może kontynuować jazdę, jeśli jednak spełnienie wymogu czasowego nie będzie możliwe, kierowca musi znaleźć odpowiedni warsztat w miejscu swojego aktualnego pobytu, który przeprowadzi fachową naprawę tachografu

Awaria tachografu a obowiązki kierowcy

W momencie, gdy kierowca podejmuje decyzję kontynuowania podróży pomimo awarii tachografu, jest on zobowiązany do ręcznego wykonywania zapisów przebiegu swojej trasy. Na wykresówce, wykresówkach lub tymczasowej wykresówce dołączonej do wykresówki albo do karty kierowcy powinny znaleźć się po pierwsze - dane pozwalające zidentyfikować kierowcę, czyli imię, nazwisko, numer prawa jazdy oraz karty kierowcy, po drugie - informacje normalnie rejestrowane przez tachograf, a więc m.in. czas jazdy lub przerw i po trzecie podpis kierowcy. Brak jakiejkolwiek dokumentacji w razie kontroli może skutkować mandatem.