Wydaje ci się, że opona to jedynie kawałek odpowiednio wyprofilowanej gumy? Nic bardziej mylnego! Jej budowa jest znacznie bardziej skomplikowana, a użyta przy produkcji mieszanka tworzyw letnich różni się od tej stosowanej w modelach zimowych. Przeczytaj tekst i dowiedz się od ekspertów z warsztatu samochodowego PW Harnaś, z czego składa się ogumienie, jakie jest jego zadanie i dlaczego opony warto sezonowo wymieniać.

Budowa, skład i zadania opony

Główną funkcją opon jest tłumienie drgań powstałych na skutek nierówności nawierzchni, podczas jazdy pojazdem. Drugie i równie ważne zadanie to zapewnienie właściwej przyczepności kół do podłoża, gwarantujące bezpieczeństwo podróżowania. Ogumienie, zarówno to, które jest przeznaczone dla samochodów osobowych, jak i pojazdów ciężarowych, wykonuje się z surowca syntetycznego lub naturalnego, odpornego na uszkodzenia mechaniczne i niekorzystne warunki meteorologiczne.

Częścią, którą znają wszyscy, jest bieżnik. Oprócz niego każda opona ma również osnowę, na którą składa się wiele warstw kordu, wykonanego z poliamidu lub włókien szklanych i ułożonego, w zależnie od rodzaju konstrukcji danego modelu. Składową kordu jest opasanie, którego zadanie to usztywnienie czoła opony, co zapobiega deformacjom, które miałyby miejsce na skutek działa sił. Opasanie wykonuje się z nierozciągliwego materiału. Ta część opony, która styka się z felgą, nosi nazwę stopki lub kołnierza. Dzięki jego odpowiedniemu kształtowi możliwe jest równe przylgnięcie do dętki oraz uszczelnienie. Wymianą kół i wulkanizacją zajmuje się serwis opon, firma PW Harnaś, w Elblągu, świadcząca ponadto usługi w zakresie elektromechaniki samochodowej.

Po co zmieniać opony?

Na rynku dostępne są trzy rodzaje opon: zimowe, letnie i całoroczne. Do podstawowych różnic w budowie poszczególnych modeli zaliczyć można miękkość mieszanki gumowej, a także budowę bieżnika. Ogumienie letnie optymalnie sprawdza się w łagodnych warunkach pogodowych – kierowanie pojazdem zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni jest bardzo dobre. Na śliskiej, oblodzonej drodze takie opony sobie jednak nie poradzą. Droga hamowania będzie wydłużona, co może skutkować wypadkiem. „Zimówki” są grubsze i mają głębszy, a ponadto szerszy bieżnik, co umożliwia łatwiejsze odprowadzenie wody i zapewnia większą przyczepność do podłoża.

Zmieniając sezonowo opony, zwiększa się bezpieczeństwo zarówno własne, jak i innych uczestników ruchu. Rozwiązanie to daje ponadto wymierne oszczędności. Nie wszyscy wiedzą, że jeżdżenie latem na oponach zimowych znacznie zwiększa spalanie.

– podpowiada ekspert z serwisu opon przemysłowych i osobowych, świadczących usługi wulkanizacyjne. Do koszyka ofertowego zalicza się także:

  • naprawa klimatyzacji samochodowej,

  • naprawa pojazdów osobowych,

  • naprawa samochodów ciężarowych,

Wszystkie prace wykonywane są rzetelnie i terminowo, co przekłada się na wyłącznie pozytywne opinie zadowolonych klientów.