Wulkanizacja zwykle kojarzy nam się z miejscem, w którym możliwe jest naprawienie opon, aczkolwiek musimy zdawać sobie sprawę z tego, że pod tym pojęciem kryje się znacznie więcej. Proces wulkanizacji opon polega na ich obróbce, która sprawia, że są one bardziej elastyczne i funkcjonalne. W trakcie wulkanizacji wykorzystuje się rozmaite związki i polimery. Czym dokładnie jest ten proces i jak on wygląda?

Wulkanizacja – na czym polega?

Zakłady wulkanizacyjne najczęściej są odwiedzane przez kierowców, gdy ci musza wymienić opony z zimowych na letnie i odwrotnie. Jednakże wulkanizatorzy oferują znacznie więcej usług. W takim zakładzie możemy liczyć na pomoc dotyczącą doradztwa w sprawie doboru opon, a także można je tam kupić. Jednak czym dokładnie jest wulkanizacja?

Wulkanizacja to chemiczne przekształcenie naturalnego kauczuku bądź polimerów w materiały bardziej związane, a co za tym idzie wytrzymalsze. W tym procesie dodaje się siarkę lub inne środki wulkanizacyjne. Usługi wulkanizacyjne głównie kojarzą nam się z oponami, jednakże sam proces był wykorzystywany dużo wcześniej. Obecnie to jednak opony są przedmiotem, który najczęściej poddawany jest procesowi wulkanizacji.

Opona zbudowana jest przede wszystkim z kauczuku, aczkolwiek jego nieprzetworzona forma sprawia, że jest on twardy i mało elastyczny. Po wulkanizacji kauczuk nabiera elastyczności, dzięki czemu możliwe jest wyprodukowanie opony lub wszelkie jej naprawy. Do procesów wulkanizacyjnych wykorzystuje się prasy wulkanizacyjne do gumy.

Sposoby wulkanizacji opon

Istnieją dwie różne metody wulkanizacji opon. Pierwsza z nich to wulkanizacja na zimno, a druga to wulkanizacja na gorąco. O tym, który sposób zostanie wykorzystany do naprawy opony należy decydować indywidualnie, w zależności od opony. Podjęcie decyzji zwykle opiera się na oględzinach ogumienia oraz tabel jego napraw. Tabele napraw opon ułatwiają dobranie najlepszych materiałów do uzupełnienia ubytków w ogumieniu i pomogą w wyborze najlepszej metody ich łączenia z oponą.

Podczas wulkanizacji na zimno używa się gotowych wyborów. Mogą to być łaty i kołki, które łączą się z oponą przy wykorzystaniu chemicznych aktywatorów. Z kolei w trakcie wulkanizacji na gorąco wykorzystuje się sposób zachowania ogumienia pod wpływem wysokiej temperatury. Dzięki temu możliwe jest stworzenie jednorodnego wypełnienia w miejscu ubytku, które poprzez stopienie połączy się z oponą.

Dłużej wykorzystywaną metodą jest drugi sposób. Fachowcy z tej branży z firmy Wulkotech uważają, że wulkanizacja na gorąco jest dobrze sprawdzoną metodą przywracania użyteczności oponom.

Zanim możliwe będzie przeprowadzenie wulkanizacji na gorąco konieczne jest dokładnie oczyszczenie opony, szczególnie w okolicach, w których jest ona uszkodzona. Następnie trzeba dokonać pomiarów uszkodzeń. Dopiero te informacje pozwolą nam dobrać metodę naprawy i użycie odpowiedniej mieszanki gumowej.