Czyszczenie i zakup filtrów cząstek stałych

Materiał partnera
2019-10-20
części samochodowe

Większość nowych samochodów osobowych, czy też dostawczych, wyposażonych jest w nowoczesny filtr cząstek stałych DPF, który niestety ma pewne ograniczenia konstrukcyjne. To one powodują, że to właśnie cząstki stałe w postaci sadzy, po dłuższym okresie eksploatacji, zaczynają zapychać filtr mogąc doprowadzić do jego całkowitego uszkodzenia, a nawet usterek innych podzespołów auta. To między innymi dlatego ważne jest jego regularne czyszczenie w profesjonalnych warsztatach. Jeśli jednak spóźnisz się z regeneracją filtra, udaj się tylko do sprawdzonego sklepu motoryzacyjnego – kupno filtru przez warsztat to koszty z marżą nawet na poziomie 30%!

Tanie czyszczenie, czy droga wymiana? – wybierz sam

Dlaczego czyszczenie filtrów cząstek stałych DPF jest takie ważne? Jest to przede wszystkim podyktowane ceną nowego podzespołu, który jeśli ulegnie całkowitemu wyeksploatowaniu, może kosztować nawet przy nowych modelach samochodu kilka tysięcy złotych! Okresowe czyszczenie, którego cena to maksymalnie kilkaset złotych, a czas serwisu to około 1,5-3 dni roboczych, jest zatem bardziej atrakcyjną opcją dla tysięcy kierowców. Nic dziwnego, że usługi w tym zakresie wyewoluowały, stając się bardziej innowacyjne, a także szybsze. Warto podkreślić także, że są one coraz tańsze. Wpływa na to regulacja prawna dotycząca karania grzywnami użytkowników aut z wyciętym filtrem DPF. Im więcej właścicieli samochodów z tym podzespołem, tym większy również popyt na wspomniane usługi, które w takim wypadku szybko tanieją!

Warto wiedzieć! Jazda na niesprawnymi filtrze DPF, może doprowadzić do konieczności wymiany tłumika, czy hamulców. Jednym z działań ochronnych jest zatem m.in. kupowanie dobrej jakości smarów i olejów motoryzacyjnych. Te szukaj w sklepach motoryzacyjnych, które mają znacznie niższe ceny produktów, niż warsztaty samochodowe, czy stacje paliw i hurtownie ogólnobranżowe.

Sprawny filtr DPF to lepsza eksploatacja pojazdu

W pełni sprawny, czyli wyczyszczony filtr cząstek stałych DPF, to nie tylko ochrona środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniami spalin motoryzacyjnych. Tego typu podzespół, który jest teraz koniecznością, bardzo wpływa na pracę całego pojazdu. Zapchany w powolnym procesie filtr, może bowiem doprowadzić nawet do poważnych usterek układu wydechowego, czy też silnika! Objawami zapchanego DPF-u, są zatem:

  • intensywny zapach spalin podczas postoju,
  • zwiększone obroty biegu jałowego o ok. 200-400 obrotów na minutę,
  • chwilowe zużycie paliwa podczas postoju wahające się granicach z 0,7 do nawet 2 litrów na godzinę,
  • lekki przyrost ciśnienia doładowania,
  • zapalenie się kontroli check engine, co następuje w krytycznym momencie, przy około 80% zapchanej powierzchni filtra,
  • przekroczenie bariery kolejnych przejechanych 100 tysięcy kilometrów,
  • szybsze spalanie paliwa,
  • a nawet problemy z mocą silnika i układem turbodoładowania.

Sposoby na czyszczenie filtru DPF

Filtry DPF czyszczone są w różny sposób. Profilaktycznym działaniem, który najczęściej oddali widmo serwisu na jakiś czas, jest jego „przedmuchiwanie” podczas długiej jazdy na trasach szybkiego ruchu. Jeśli chodzi zaś o warsztatowe czyszczenie, w zależności od technologii danego zakładu wykorzystuje się następujące działania: „pranie” filtru w specjalnych komorach chemicznych, które czyszczą dokładnie wnętrze podzespołu; szkiełkowanie korpusu filtru w celu usunięcia trwałych zanieczyszczeń zewnętrznych; wypalanie filtru podczas procesu podłączenia silnika samochodu pod specjalny komputer – symulowanie jazdy na wysokich obrotach, co pozwala usunąć w warunkach warsztatowych zanieczyszczenia DPF-u. Każda z wymienionych metod, jest dzisiaj bardzo skuteczna, a jej dobór, czy łączenie, zależy od stanu filtra, czy od modelu auta i kosztów, jakie chcemy przeznaczyć na regenerację.

Kupno nowego filtra cząstek stałych na własną rękę

Jeśli okaże się, że nasz filtr cząstek stałych jest uszkodzony i należy go w całości wymienić, warto skontaktować się z renomowanym sklepem motoryzacyjnym. Nawet jeśli nie będzie on posiadał w swojej ofercie tego podzespołu, na pewno nie pozostawi nas bez pomocy i podejmie się sprowadzenia filtru DPF od dobrego producenta. Taki model współpracy zakupowej jest bardzo rekomendowany! Kupno nowego podzespołu cząstek stałych, w warsztacie przy pełnej usłudze wymiany, to nawet koszt wyższy o 30%... Wielokrotnie współpracując z dobrym dystrybutorem części samochodowych, możemy zatem zoptymalizować wydatek o 500-1000 złotych! Korzystne ceny swoich usług i produktów, zawsze gwarantuje zaś m.in. Sklep Motoryzacyjny Auto-Klinika Adama Serafińskiego, gdzie gwarantowany jest szeroki wybór części samochodowych i motocyklowych. Firma zapewnia podzespoły oryginalne oraz zamienne, w tym przede wszystkim piasty łożysk, cylindry, elementy układu hamulcowego oraz całego podzespołu wydechowego! Dostępne są tam również smary i oleje.


Opracowanie artykułu:

Adam Serafiński Sklep Motoryzacyjny Auto - Klinika

ul. Żeromskiego 22, 07-100 Węgrów mazowieckie
e-mail