Sprawny i terminowy przewóz materiałów sypkich ma ogromne znaczenie dla różnych branż. Cześć surowców tego typu jest powszechnie stosowana w budownictwie. I to praktycznie każdej jego formie, od mieszkaniowego po drogowe. Z sypkimi ładunkami związane jest rolnictwo oraz sektor spożywczy. Bez względu na branżę, przewóz owych materiałów musi obywać się zgodnie z pewnymi zasadami. Warto dowiedzieć się, jakie to wytyczne.

Rodzaje materiałów sypkich

Przewóz materiałów sypkich to propozycja często dostępna w ofertach firm transportowych. Zarówno tych świadczących usługi krajowe, jaki i działających na międzynarodową skalę. Do najczęściej przewożonych surowców należą artykuły i kruszywa budowlane. Reprezentowane przede wszystkim przez:

  • piasek, żwir, otoczaki oraz cement,
  • tłuczeń drogowy, miał oraz grys,
  • kremazyt, glinoporyt, łupkoporyt,
  • kliniec, wapno, pospółka.

Surowce wykorzystywane do produkcji zapraw czy utwardzania nawierzchni nie wyczerpują listy. Trzeba, bowiem wiedzieć, że materiały sypkie to także niektóre produkty spożywcze i rolnicze. Pierwsze z wymienionych to ryż, mąka, cukier, mleko w proszku. Do drugich zaliczają się zboża, pasze, nawozy.

Zasady transportu materiałów sypkich

Wykonując transport krajowy materiałów sypkich trzeba działać zgodnie z przepisami. Ogólne zasady wymienia Ustawa z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym. Natomiast szczegółowe wytyczne zawiera Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku prawo o ruchu drogowym. Dostosowanie się do jej postanowień, wymaga rozmieszczenia ładunku tak by nie utrudniał kierowania pojazdem. Poza tym nie może:

  • ograniczać widoczności drogi,
  • zasłaniać świateł pojazdu,
  • zasłaniać urządzeń sygnalizacyjnych,
  • zasłaniać tablic i znaków znajdujących się na aucie.

Samo rozmieszczenie przewożonego surowca to nie wszystko. Sypki materiał musi znajdować się w szczelnej skrzyni ładunkowej. Zabezpieczonej zasłonami uniemożliwiającymi wysypanie się cementu czy ryżu.

Firmy świadczące usługi przewozowe, takie jak Tomex Sławomira Makaja, muszą przestrzegać jeszcze innych zasad. Jedną z najważniejszych opisuje artykuł 61 Kodeksu drogowego. Podczas transportu piachu czy przewozu zbóż, ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Jak również dopuszczalnej ładowności samochodu. To jeszcze nie wszystko. Kolejna istotna kwestia to rozmieszczenie materiałów tak by nacisk na oś pojazdu na drogę nie wykraczał poza dozwolone wartości. Dlatego, że zbyt duży nacisk prowadzi do uszkadzania nawierzchni dróg. Należy też zadbać o to by ułożenie ładunku nie powodowało utraty stateczności auta. Widać, zatem, że transport drogowy to branża wymagająca znajomości masy przepisów.