Jak utrzymać wysoki stan techniczny automatycznej skrzyni biegów?

Materiał partnera
2020-02-05

Automatyczne skrzynie biegów bywają problematyczne. Ich uszkodzenia wielokrotnie wymagają ingerencji w ramach tzw. mechaniki precyzyjnej, co niestety wiąże się ze znacznymi kosztami – przy serwisie „automatów” należy je zdemontować i rozebrać. Warto jednak wiedzieć, że dbając w odpowiedni sposób o ten podzespół przez lata można utrzymać go w świetnym stanie.

Pamiętaj o przeglądach

Przeglądy automatycznej skrzyni biegów są bardzo ważne, a wielokrotnie polegają one na diagnostyce komputerowej, czy na innych procesach zaliczanych do wysokiej technologii. Coraz popularniejsze w Polsce automaty są bowiem znacznie zelektronizowane, posiadając wiele czujników oraz sterowników. Wykrycie awarii w początkowej fazie jest zatem możliwe i skutecznie obniży koszty ewentualnej naprawy. Przegląd automatycznej skrzyni biegów powinno się jednak przeprowadzać tylko w specjalistycznych ośrodkach. Mowa o nowoczesnych dedykowanych warsztatach takich, jak Zakład mechaniki pojazdowej Andrzeja Maciejewskiego. Eksperci pracujący w takim serwisie wiedzą wszystko o różnych modelach i rocznikach skrzyń biegów automatycznych…

Wymiana filtra oleju

W wielu modelach samochodów montowane są takie typy automatycznych skrzyń biegów, w których bez konieczności większego demontażu można przeprowadzić ważną konserwację. Mowa o wymianie filtru oleju. To on może wpływać na jakość pracy skrzyni biegów, a także na to, czy będzie ona ulegała innym większym awariom. Pamiętaj jednak, że niektóre ich typy są zbudowane tak, że „dobranie” się do filtra jest zbyt złożone lub bardzo utrudnione. Zwracaj na to m.in. uwagę przy zakupie auta z rynku wtórnego!

Wymiana oleju

Prawidłowy poziom i klasa oleju automatycznej skrzyni biegów potrafią zdziałać cuda. Jakie? Mianowicie wpływają na wysokie osiągi skrzyni, a także na jej bezusterkowość oraz zakonserwowanie. Wiedzieć przy tym należy o tym, że zazwyczaj pierwsza wymiana oleju w skrzyni automatycznej następuje po 60-120 tys. km, kolejne co 40-100 tys. km. Procedura ta zawsze powinna zaś odbywać się  w odpowiednim warsztacie, który specjalizuje się w serwisie skrzyń AT. Tu warto jednak pamiętać o tym, że wymiana oleju może być statyczna lub też dynamiczna. Obie mają swoje wady i zalety, ale obecnie – przynajmniej dla nowszych skrzyń – lepiej wybierać tę drugą metodę. Przeprowadza się ją po podpięciu instalacji skrzyni biegów do specjalistycznego urządzenia. To ono dokonuje przepompowania starego oleju i wpompowania nowego wraz z użyciem środków czyszczących i uszlachetniaczy…

 

Opracowanie artykułu: