Silnik samochodu ciężarowego ze względu na swoje gabaryty oraz wykorzystane podczas produkcji materiały kojarzy się z konstrukcją niezwykle trwałą. Nie należy jednak wychodzić z założenia, że jest niezniszczalny. Podobnie jak wszystkie inne jednostki napędowe wykorzystujące proces spalania wewnętrznego, w sposób ciągły narażony jest na wystąpienie różnego rodzaju awarii. Co zatem zrobić, aby ograniczyć ryzyko pojawienia się problemów?

Jak eksploatować silnik?

Najczęściej wykorzystywanymi jednostkami napędowymi w nowoczesnych samochodach ciężarowych są wysokoprężne Diesle. Taki stan rzeczy wynika przede wszystkim z cech charakterystycznych tych właśnie silników. Potężny moment obrotowy, wysoka moc oraz trwałość, stanowią najlepsze podsumowanie specyfikacji użytkowej, która w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych jest najistotniejsza. Silniki Diesla wymagają jednak dość specyficznego podejścia w zakresie codziennej eksploatacji. Okazuje się, że zaniedbanie pozornie nieistotnych procedur, niesie ze sobą bardzo poważne konsekwencje. O czym konkretnie mowa?

Aby ograniczyć ryzyko wystąpienia poważnej awarii, warto pamiętać o utrzymywaniu obrotów silnika na optymalnym poziomie. Jednostki wysokoprężne nie powinny pracować ani na obrotach zbyt niskich, ani zbyt wysokich. Wiele zależy także od stylu jazdy samego kierowcy. Jeżeli silnik wielokrotnie będzie narażony na przeciążenia przy zbyt niskiej temperaturze wewnętrznej, to prędzej czy później trzeba liczyć się z uszkodzeniem m.in. napędu rozrządu. Po przejechaniu kilkuset kilometrów i dojechaniu do punktu docelowego silnik w żadnym wypadku nie powinien być wyłączany natychmiast. Dla odpowiedniego schłodzenia najważniejszych elementów, w tym głównie turbosprężarki, odczekać trzeba od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund. Co jeszcze warto wiedzieć?

Regularny serwis silnika

Nowoczesne silniki Diesla są jednostkami niezwykle skomplikowanymi, a co za tym idzie, kosztownymi w naprawie. W ich przypadku powiedzenie, że „lepiej zapobiegać niż leczyć” jak najbardziej zyskuje sens. Kluczem do utrzymania silnika w należytym stanie technicznym jest przeprowadzanie regularnych serwisów. Obejmują one przede wszystkim wymianę wszystkich filtrów, wymianę płynów technicznych, a także czyszczenie układu paliwowego w celu uniknięcia pojawienia się problemów związanych z najbardziej newralgicznymi podzespołami całej konstrukcji, czyli z wtryskiwaczami. Oczywiście – dla właściciela pojazdu serwisy mogą stanowić pewien koszt. Niemniej jednak jest on nieporównywalnie mniejszy od rachunku, za który przyjdzie nam zapłacić, gdy do usterki już dojdzie.

Wszyscy ci, którym zależy na tym, aby serwis silnika przeprowadzony został z troską o najmniejszy detal, powinni skorzystać z usług firmy Kłos Serwis Samochodów Ciężarowych i Naczep Stacja Paliw. Doświadczenie specjalistów pozwala im na bardzo sprawne przeprowadzenie niezbędnych prac, co w branży transportowej często ma kluczowe znaczenie. Właściciele aut ciężarowych i dostawczych mogą mieć także pewność, że serwisanci będą korzystali jedynie z części zamiennych pochodzących od najlepszych producentów.