Niegdyś turbosprężarki spotykane były tylko w drogich i szybkich samochodach. Jednak zmiana przepisów prawnych, dotyczących emisji spalin, wymusiła na producentach ich montaż także w bardziej popularnych modelach pojazdów. Turbosprężarka- jak każdy inny element auta- ulega zużyciu. W jaki sposób dbać o nią, by służyła dobrze jak najdłużej?

Jakie zadanie spełnia turbosprężarka w samochodzie?

Turbosprężarkę montuje się w samochodzie, by – pośrednio- zwiększyć moc silnika spalinowego. Zapewnia ona większy dostęp powietrza do silnika, które w ustalonej jednostce czasu dociera do jego cylindrów. Dzięki temu następuje zmiana kształtu charakterystyki jednostki napędowej i zredukowana zostaje emisja szkodliwych spalin. Użytkownicy aut, które są wyposażone w turbosprężarkę mogą liczyć także na mniejsze zużycia paliwa.

Jak zbudowana jest turbosprężarka?

Turbosprężarka zbudowana jest z dwóch podstawowych części, na które składa się turbina i sprężarka. Jeden z jej elementów jest gorący, a drugi zimny, a zależne jest to od temperatury gazów, przepływających przez jedną ze stron. Zarówno sprężarka, jak i turbina posiada wirniki, połączone jednym wałem.  Turbosprężarkę budują także pierścienie, które mają zadanie uszczelniające, ślizgowe i oporowe łożyska i kanały olejowe.

W jaki sposób dbać o turbosprężarkę?

Jak zapewniają producenci samochodów- turbosprężarka powinna bezawaryjnie działać przez cały okres eksploatacji silnika. Niestety w praktyce wygląda to nieco inaczej. Wieloletnie doświadczenie dobrych serwisów samochodowych pokazuje, że element ten zaczyna przysparzać kierowcy problemów już po przekroczeniu 30-50 tysięcy kilometrów. Duży wpływ na jego szybsze zużycie ma także sposób eksploatacji jednostki napędowej. Całkowita naprawa turbosprężarki wiąże się z wysokimi kosztami. Dobrze jest wyrobić w sobie pewne nawyki, które pomogą nam w rozsądny sposób korzystać z tego elementu i odwlec w czasie ewentualne naprawy. Jak zapewnia specjalista z firmy Turbosprężarki, która zajmuje się serwisem, regeneracją i naprawą tych urządzeń- prawidłowo użytkowana turbina powinna pozwolić kierowcy na pokonanie dystansu 150-200 tysięcy kilometrów. By jak najdłużej zachować sprawność urządzenia, pierwsze kilometry drogi powinniśmy pokonywać z umiarkowaną prędkością, aby olej syntetyczny mógł odpowiednio się nagrzać i krążyć w układzie. Po zakończonej jeździe należy dać wirnikowi chwilę czasu, by mógł się schłodzić. Nie należy od razu wyłączać silnika. Nagłe jego wygaszenie spowoduje przerwę w dopływie oleju oraz zatrzymanie się jego pozostałości w nagrzanym silniku. Regularne serwisowanie turbosprężarki w celu wymiany filtrów również jest konieczne. Warto zwrócić uwagę także na szczelność przewodu, który łączy filtr z turbiną. Wybierając olej do turbiny, trzeba pamiętać, by posiadał on odpowiednie parametry. Zakupu dokonujemy kierując się modelem auta i zaleceniami producenta środka smarnego. Z jego wymianą nigdy nie należy zwlekać.