Prąd przemienny w samochodach odpowiada za bardzo wiele funkcji. Tym bardziej współcześnie, kiedy auta mają coraz więcej elementów elektronicznych. Prawie żaden pojazd nie mógłby dojechać do celu, gdyby popsuło się w nim źródło prądu. Właśnie dlatego alternator jest tak istotną częścią konstrukcji samochodu. Warto wiedzieć, jakie są jego najczęstsze awarie i jak się przed nimi uchronić.

Skuteczna profilaktyka

Łożysko to bardzo prosty, a jednocześnie niezwykle istotny element konstrukcji alternatora. Należy co około 25 tys. km oczyścić go przy pomocy benzyny lub specjalnie do tego przystosowanego płynu i odpowiednio zamontować z powrotem. Warto wiedzieć, że aby uniknąć uszkodzenia, nie powinno się odłączać przewodów akumulatora, kiedy silnik jest w ruchu. Ponadto dobrze przemyśleć zainstalowanie osłony pod silnikiem. Dzięki niej do alternatora nie będzie dostawać się woda, która bardzo łatwo mogłaby go zniszczyć. Elementem, który najczęściej ulega uszkodzeniu, są szczoteczki. To one bywają przyczyną słabszej pracy alternatora. Wskazuje się również na obudowę, którą łatwo można jednak naprawić. Wystarczy zespawać miejsca pęknięć. Firma AR specjalizuje się w regeneracji i sprzedaży alternatorów. Doświadczeni fachowcy będą w stanie bez trudu określić, czy warto podejmować się naprawy tego elementu, czy rozsądniej będzie po prostu kupić nowy.

Alternator i akumulator

Alternator dzięki diodom zamienia prąd przemienny na prąd stały, który dostarczany jest do akumulatora. Dlatego właśnie uszkodzenie jednego elementu wpływa na działanie drugiego. Akumulator jest droższy od alternatora, dlatego przy jakichkolwiek problemach z brakiem prądu po odpaleniu samochodu czy piszczeniem paska klinowego, najlepiej bezzwłocznie udać się do warsztatu. Próby ładowania akumulatora mogą skutkować tylko krótkotrwale, a w dalszej perspektywie prowadzić do zupełnego zniszczenia tego elementu. Oczywiście na tablicy rozdzielczej pojawi się informacja, jeśli konieczna będzie naprawa alternatora. Kontrolka z symbolem akumulatora zaświeci się na czerwono.

Inne możliwe awarie

Regulator napięcia jest istotny w pracy akumulatora. Kontroluje on podtrzymywanie napięcia. Wystarczy uniwersalny miernik, by samemu w warunkach domowych sprawdzić, czy napięcie ładowania wynosi około 14,4 V. Inna otrzymana wartość świadczy o nieprawidłowej pracy alternatora. Często wskazuje się na diody układu prostującego jako łatwo uszkadzające się elementy. Niezwykle ważny jest również odpowiednio założony pasek klinowy.