Układ kierowniczy pojazdu to jeden z najważniejszych podzespołów, decydujących o bezpiecznej jeździe. Za jego prawidłową pracę odpowiada między innymi maglownica – przekładnia kierownicza. Bardzo często na skutek intensywnej eksploatacji ulega ona uszkodzeniom, co wymaga jej niezwłocznej regeneracji w zakładzie mechaniki samochodowej. Usługa obejmuje między innymi wymianę zużytych elementów, jak również wyczyszczenie listwy zębatej.

Budowa przekładni kierowniczej

Niegdyś istniała przekładania ślimakowa, jednakże obecnie została niemal całkowicie zastąpiona zębatkową, która jest zdecydowanie wydajniejsza pod względem eksploatacji, ale również tańsza w produkcji. Potocznie nazywa się ją maglownicą. Jest połączona z wałkiem kolumny kierowniczej za pomocą kół zębatych. Ruch obrotowy wałka powoduje ruch postępowy zębatki, a tym samym przymocowanych do niej drążków poprzecznych. Taka konstrukcja pozwala na swobodne przenoszenie ruchu kierownicy na mechanizm zwrotniczy oraz koła samochodu. Dzięki takiemu rozwiązaniu pojazd może jechać zgodnie z „wytycznymi” kierowcy. Najogólniej rzecz ujmując, przekładnia kierownicza – jej konstrukcja ma za zadanie zamienić ruch obrotowy na ruch postępowy.

Objawy awarii przekładni kierowniczej

Przede wszystkim warto pamiętać, że tego rodzaju podzespół cechuje płynna i bez oporowa praca podczas wykonywania wszelkich manewrów. Stąd też każde utrudnienia w skręcaniu kół bądź też zbyt duży luz są powodem, do tego, aby udać się z pojazdem do mechanika. Naprawą maglownic, zajmuje się między innymi warsztat mechaniczny Twój Serwis, znajdujący się w Bytomiu. Wszelkiego rodzaju zgrzyty, przeskoki lub drgania w trakcie wykonywania ruchu kierownicą muszą być jak najszybciej skonsultowane z doświadczonym specjalistą w zakresie napraw pojazdów, gdyż niesprawny układ kierowniczy stanowi ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Najczęściej na skutek intensywnej eksploatacji i trudnych warunków drogowych (nierówności terenu, dziury, progi zwalniające, krawężniki) następuje obciążenie układu kierowniczego, a co za tym idzie na przykład poluzowanie się śrub regulacyjnych. Ponadto zużyciu podlegają przede wszystkim połączenia krzyżakowe na wale, ząbki na listwie oraz tuleje. Również guma uszczelniająca listwę oraz koła zębate ulegają wytarciu. To wszystko ma wpływ na obniżenie wydajności maglownicy, a także jej nieprawidłowe działanie.

Naprawa uszkodzonej maglownicy

Z reguły podzespół powinien być sprawny przez około 100 tysięcy kilometrów, niemniej jednak praktyka okazuje się zupełnie odmienna. Wymiana podzespołu na nowy wiąże się z bardzo wysokimi kosztami. Stąd też zdecydowanie bardziej opłacalna jest regeneracja przekładni kierowniczej, która polega na wymianie poszczególnych komponentów. Dotyczy to przede wszystkim uszczelek z układu wspomagającego, drążków kierowniczych, jak również ich końcówek. Ponadto usługa polega na wyczyszczeniu części składowych maglownicy i regulację śrub, aby usunąć powstałe luzy. Sama listwa zębata natomiast zostaje poddana przeszlifowaniu i ewentualnemu procesowi chromowania. Na koniec konieczna jest także regulacja geometrii zawieszenia.