Podniesienie mocy jednostki napędowej i momentu obrotowego wymaga również tuningu układu hamulcowego. Wielu amatorów modyfikacji pojazdów jednak o tym zapomina. W konsekwencji szybko to kończy się przegrzaniem tarcz i klocków. Jeśli pod maską mamy prawdziwą bestię, układ hamulcowy musi zostać wyposażony w elementy, które posiadają wyższy współczynnik tarcia niż części seryjne. Zapewni to odpowiedni rozdział siły hamowania. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Sprawdź, co podpowiadają specjaliści ze sklepu motoryzacyjnego MIŚ z Tarnowa, z województwa małopolskiego.
Klocki odporne na przegrzanie
Podstawą w tuningu układu hamulcowego jest wymiana klocków, które stanowią jedne z jego tańszych podzespołów. Aby poprawić skuteczność hamowania, należy wyposażyć auto w modele klocków przeznaczonych dla wyczynowców. Gwarantują one lepsze czucie i znacznie szybciej reagują na naciśnięcie pedału hamulca.
Klocki seryjne po osiągnięciu 200°C zaczynają się ślizgać, gdyż między tarczą a okładziną powstaje swego rodzaju gazowa poduszka. Skutkuje to stopniowym spadkiem siły hamowania, co określa się mianem fadingu. Problem ten nie dotyczy aut z klockami sportowymi, które są znacznie bardziej wytrzymałe termicznie.
Warto jednak wspomnieć, iż tuningowane klocki do poprawnej pracy wymagają odpowiedniego rozgrzania. Ich instalacja mija się więc z celem, jeśli auto służy tylko do jazdy po mieście. Jeśli jednak chcemy się pościgać na torze lub nasze auto przewozi duże ładunki, sportowe klocki są wręcz wskazane. Wiele modeli klocków pochodzących od renomowanych producentów można znaleźć w ofercie sklepu z częściami motoryzacyjnymi MIŚ z Tarnowa, który działamy na rynku już od ponad 25 lat. Firma ta oferuje szeroki asortyment części układu hamulcowego. Ponadto w sklepie znajdziemy też części do aut osobowych i dostawczych, takie jak: alternatory, łożyska, elementy instalacji elektrycznych, akumulatory, sprzęgła, uszczelki silnikowe, tuleje, koła pasowe, przekładnie, oleje, płyny i filtry do wykonania napraw bieżących i konserwacji silnika oraz skrzyni biegów, a wszystko to od sprawdzonych producentów.
Modyfikacja tarcz hamulcowych
Chcąc poprawić skuteczność hamowania, nie obędzie się bez ingerencji w tarcze. Można je wymienić na elementy o takiej samej średnicy, lecz wykonane inną techniką z lepszych jakościowo materiałów. Jeśli jednak fabryczne rozmiary nie sprostają oczekiwaniom, warto zainwestować w coś extra. Większa średnica tarcz oznacza większą powierzchnię roboczą, co niejako wymusza montaż zacisków i klocków niestandardowej wielkości. Taki układ zdecydowanie lepiej znosi obciążenia termiczne, zapewniając bezpieczną drogę hamowania. Jak dodaje specjalista ze sklepu z częściami układu hamulcowego:
Układ hamulcowy staje się bardziej efektywny również dzięki nacięciom i nawierceniom w tuningowanej tarczy. Ich odpowiednio wysoki współczynnik tarcia gwarantuje większą wydajność zwłaszcza w początkowej fazie hamowania. Stale odświeżają one również powierzchnię klocków, rozpraszając wodę podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Dzięki temu układ reaguje na już na pojedyncze wciśnięcie pedału, nawet przy silnym deszczu.
Nacięcie i nawiercenia odprowadzają dodatkowo pyły i gazy, które powstają w wyniku tarcia klocka o tarczę. Ze względu na najwyższą odporność mechaniczną, tarcze z frezowanymi nacięciami przydadzą się wszystkim miłośnikom ekstremalnej jazdy. Słabiej jednak odprowadzają ciepło niż tarcze z innymi modyfikacjami. Aby odczuć różnice w hamowaniu, do tarcz należy dopasować właściwe klocki. Wszystkie części muszą bowiem ze sobą dobrze współpracować. Optymalne efekty pozwala uzyskać montaż klocków z miękkiej bądź średnio ścieralnej mieszanki. Tego typu elementy zadowolą każdego, komu zależy na kwestiach estetycznych. Tarcze nacinane i nawiercane prezentują się bowiem bardzo efektownie i potrafią dodać sportowego sznytu nawet autom o niepozornym wyglądzie.