Układ chłodzenia w samochodzie jest bardzo ważny. Nie pozwala on przegrzania się silnika samochodu, ale nie pozwala także, by temperatura jego pracy nie spadła zbyt nisko. Zimny silnik nie pracuje wystarczająco sprawnie, co dobrze widoczne jest zimą. Niska temperatura powoduje pogorszenie pracy silnika, co skutkuje podwyższoną emisją spalin. Praca silnika w optymalnej temperaturze pozytywnie wpływa nie tylko na jego parametry pracy, ale także na wytrzymałość.

Opis pracy układu chłodzenia

Chłodzenie cieczą jest nazywane chłodzeniem pośrednim i jest aktualnie najczęściej spotykanym rodzajem chłodzenia silnika. Ciecz jest pośrednikiem, pomiędzy silnikiem, a chłodzącym powietrzem atmosferycznym. W przypadku chłodzenia bezpośredniego stosowane jest chłodzenie powietrzem poprzez jego nadmuch na elementy głowicy i bloku silnika - jest to jednak coraz rzadziej stosowane rozwiązanie w autach. Optymalną temperaturą pracy silnika ze względu na olej smarujący jest temperatura w przedziale (na ogół) osiemdziesięciu pięciu, do dziewięćdziesięciu stopni Celsjusza, a układ chłodzenia ma za zadanie utrzymywanie takiej temperatury pracy silnika. Kolejnym zadaniem układu chłodzenia, o jakim nie można zapominać, jest transfer energii i ogrzewanie kabiny pasażerskiej. Ogrzane powietrze, jakie dostarczane jest do wnętrza auta, podgrzewane jest przez nagrzewnicę, będącą elementem systemu chłodzenia silnika, z którego pobierane jest ciepło.

Krótko o budowie układu chłodzenia

Układ chłodzenia cieczą składa się w skrócie z kilku elementów. Specjalne kanały wodne chłodzą te części silnika, które są najbardziej narażone na przegrzanie. Kanały chłodzące okalają silnik, wyprowadzając ciecz na zewnątrz, poprzez gumowe przewody wodne. Kanały te prowadzą do dwóch układów z wymiennikami ciepła. Są to układy chłodzenia (z chłodnicą) oraz ogrzewania (z nagrzewnicą). Zadaniem chłodnicy jest odprowadzenie ciepła z cieczy, wyprowadzonej z serca samochodu. Jej obieg jest wymuszony przez pompę wody, którą można znaleźć przy silniku. W chłodnicy płyn jest chłodzony przez powietrze, wspomagane wentylatorem, następnie płyn wraca do obiegu, trafiając ponownie do silnika, chłodząc go. Jednym z największych producentów chłodnic i układów termicznych, jest duńska firma Nissens. posiadająca swój oddział w Poznaniu. Nissens produkuje wszelkiego rodzaju elementy, które związane są z wymianą ciepła w samochodach osobowych, dostawczych i ciężarowych. Nissens oferuje także kompleksowe rozwiązania i systemy termiczne dla przemysłu, rolnictwa, a także wojska.