Specyficznym rodzajem transportu jest przewożenie towarów ponadnormatywnych. Usługę tą określa się również jako transport ponadgabarytowy. Realizacja takich usług może mieć miejsce zarówno na drogach krajowych, jak i międzynarodowych. Transport ponadnormatywny wiąże się z przewożeniem towarów o dużych rozmiarach lub ciężarze. Zatem jakie towary obejmuje ten rodzaj transportu?

Co należy wiedzieć o transporcie ponadnormatywnym?

Ponadnormatywny transport związany jest z przewożeniem ładunków, które charakteryzują się wielkimi lub nietypowymi rozmiarami lub po prostu ich ciężar jest bardzo duży. Prawo o ruchu drogowym informuje nas, że tego typu transportem mamy do czynienia, gdy zestaw pojazdów służących do transportu jest dłuższy niż 16,5 m, jego szerokość przekracza 2,5 m, a wysokość to ponad 4 m. Poza tym o ponadgabarytowym transporcie mówimy w sytuacji, gdy przewozimy towar o masie powyżej 42 ton. Firma transportowa Stanzal zajmuje się tego typu usługami. Oznacza to, że do obowiązków pracowników tego przedsiębiorstwa należy również odpowiednie przygotowanie pojazdów i przewożonych towarów, a także ich zabezpieczenie. Duży wpływ na bezpieczeństwo ma również dokładne zaplanowanie trasy.

Jaki jest podział ładunków ponadnormatywnych?

Ponadnormatywne towary to te, których wymiary przekraczają limity określone w krajowych i międzynarodowych przepisach. Dodatkowo produkty te mają także dużą wartość materialną i użytkową. Jednak jakie dokładnie towary określa się mianem ładunków ponadnormatywnych? Otóż produkty te można podzielić na grupy, przez co otrzymujemy:

  • ładunki wykraczające gabarytami poza zwykłe zestawy samochodowe,
  • ładunki długie,
  • ładunki wielkogabarytowe,
  • ładunki ciężkie lub ciężkie o skupionej masie.

Do ładunków ponadnormatywnych, których gabaryty są duże, zaliczamy towary o ciężarze frachtów nieprzekraczającym 25 ton. Z kolei ich wymiary nieznacznie przekraczają normy dopuszczalne. W związku z tych ich długość to 15 – 16 m, szerokość to 3,5 – 4 m, a wysokość 3 – 3,5 m. Ładunki tego typu można transportować na zwykłych zestawach drogowych, które nie posiadają plandek, aczkolwiek muszą być one odpowiednio zabezpieczone i oznakowane. Ładunki długie określają towary, które zazwyczaj spotykamy w budownictwie. Ich długość może sięgać nawet kilkudziesięciu metrów, przy jednoczesnym nieodbieganiu od norm pozostałych wymiarów (chociaż są też towary, które odbiegają). Przykładem długich ładunków ponadnormatywnych mogą być przęsła czy filary.

Towary wielkogabarytowe często charakteryzują się dużymi rozmiarami, które znacznie przekraczają te określone w normach, jednakże ich masa niekiedy jest niewielka i nie zagraża nawierzchni drogi. Aczkolwiek przewożenie takich ładunków i tak bywa trudne, ponieważ rozmiary frachtu mogą dochodzić nawet do 7 m szerokości i 6 – 7 m wysokości. Ich przykładem mogą być przestrzenne konstrukcje stalowe. Ostatnią grupą są towary ciężkie lub ciężki, których masa jest skupiona. Do ich transportu wykorzystuje się specjalistyczne pojazdy. Często wyposażone są one w wieloosiowe przyczepy lub naczepy. Jest to bardzo ważne, ponieważ takie ładunki niejednokrotnie charakteryzują się masą w granicy 70 – 100 ton. Z tego względu odpowiednie pojazdy służą odpowiedniemu rozłożeniu tego ciężaru, co nie będzie zagrażało nawierzchni drogi.