Drobne stłuczki czy kolizje zdarzają się każdemu, a w licznych przypadkach ich wynikiem są uszkodzenia karoserii. Kierowcom wydaje się, że konieczne w takim przypadku jest korzystanie z usług blacharsko-lakierniczych, które dla wielu okazują się kosztowne. Warto jednak wiedzieć, że istnieje metoda, która pozwala naprawiać drobne wgniecenia bez udziału lakiernika. Poznaj jej możliwości.

Likwidacja drobnych wgnieceń

Konieczność wykonania prac lakierniczych po stłuczce to mylny stereotyp, który niestety wciąż jest wśród kierowców obecny. A lakierowanie czy szpachlowanie nie są tu wcale konieczne, istnieją bowiem bezinwazyjne, skuteczne sposoby usuwania wgnieceń, które oferuje coraz większa liczba warsztatów samochodowych, w tym firma SR Service. Metoda PDR, czyli Paintless Dent Repair, polega na wypychaniu lub wyciąganiu wgnieceń. Warunkiem jej zastosowania jest jednak brak uszkodzonego lakieru w miejscu wgniecenia oraz brak szpachlowania. Usuwanie wgnieceń bez lakierowania znajduje zastosowanie między innymi w naprawie auta po gradobiciu, aktach wandalizmu czy drobnych kolizjach drogowych.

Wypychanie wykorzystywane jest na elementach karoserii takich jak klapa, drzwi czy maska samochodu, gdzie za pomocą dźwigni precyzyjnie wypycha się blachę. Wyciąganie, czyli tak zwana metoda „na klej” przeznaczona jest do miejsc trudno dostępnych oraz przy dużej ilości wgnieceń. Polega na wyciąganiu wgnieceń przy pomocy kleju mocowanego w miejscu uszkodzenia i kołka w kształcie grzybka. Niezalecaną natomiast metodą, stosowaną przez kierowców samodzielnie, jest rozgrzewanie miejsca wgniecenia i ochładzanie suchym lodem, co naraża na uszkodzenia lakier.

Zalety i wady metody PDR

Najważniejsze atuty zastosowania metody PDR w usuwaniu wgnieceń w karoserii to przede wszystkim atrakcyjna cena w stosunku do usług blacharsko-lakierniczych. Likwidacja szkód kolizji w warsztacie specjalizującym się w bezinwazyjnych naprawach karoserii będzie o wiele tańsza niż wizyta u lakiernika. Przeprowadzane w ten sposób naprawy to też oszczędność czasu. Usuwanie wgnieceń bez lakierowania trwać będzie maksymalnie kilka godzin, a malowanie jednego elementu w warsztacie lakierniczym to zazwyczaj jeden dzień. Tempo wyciągania lub wypychania wgnieceń zależne jest od ich położenia oraz ilości. Metoda PDR nie jest jednak pozbawiona wad. Jej skuteczność zależy przede wszystkim od zastosowania specjalistycznego sprzętu, którym nie dysponuje każdy serwis. Przed zleceniem naprawy powinniśmy zatem się upewnić, czy tego rodzaju usługi znajdują się w ofercie. Ponadto sposób ten nie zawsze może być zastosowany; kryteria wykluczające to uszkodzenie lakieru oraz załamanie blachy.