Trudności w prowadzeniu pojazdu oraz stukanie w kołach to wyraźny znak, że z naszym zawieszeniem dzieje się coś złego. Pełni on funkcję łącznika między kołami a resztą samochodu, przez co jest szczególnie narażony na awarie wynikające z nierówności na drogach. Każda niepokojąca zmiana w pracy naszego auta powinna być natychmiast sprawdzona w warsztacie samochodowym.

Elementy narażone na uszkodzenie

Głównym zadaniem zawieszenia jest łączenie kół z resztą pojazdu. To skomplikowany mechanizm zbudowany z wielu ściśle ze sobą współpracujących podzespołów, w tym odpowiedzialnego za tłumienie nierówności. Zły stan polskich dróg sprawia, że ten jest najbardziej narażony na awarie. Negatywny wpływ mają też niskie temperatury, które powodują twardnienie oraz pękanie elementów gumowych czy teflonowych.

Oznaką awarii zawieszenia w większości przypadków stukanie dochodzące z okolicy kół. Jeśli jednak uszkodzone są amortyzatory, to pojazd będzie kołysał się na nierównościach. Nie warto zwlekać z wizytą u mechanika – każda usterka bowiem stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa naszego innych uczestników ruchu.

Wyróżnić możemy kilka elementów zawieszenia, które są najczęściej wymieniane zarówno w samochodach osobowych, jak i dostawczych. Jednym z nich jest wahacz, w którym montowane są wszystkie tulejki oraz sworznie. W niektórych modelach wprasowane są one na stałe, co wiąże się z koniecznością wymiany całego wahacza w przypadku awarii. Często psuje się też sworzeń wahacza, czyli część łącząca go ze zwrotnicą. Jego zużycie przyspiesza długotrwała jazda po nierównościach.

Pokonywanie dziur podczas skrętu może natomiast uszkodzić końcówkę drążka kierowniczego, podobnie jak łącznik stabilizatora, który źle znosi również zawracanie pojazdu. Do najczęściej wymienianych elementów zawieszenia należą też amortyzatory odpowiedzialne za stabilne pokonywanie nierówności. Tu przyczyną usterki w wielu przypadkach jest wybicie wypełniającego go płynu lub gazu.

Wymiana elementów zawieszenia

Podstawą skutecznej naprawy auta jest jej profesjonalne wykonanie. Dlatego, zamiast zajmować się tym sami, powinniśmy udać się do doświadczonego mechanika. Sama diagnostyka awarii zawieszenia jest łatwa – wystarczy obejrzeć je na podnośniku, by wskazać miejsc, gdzie wystąpiła usterka. Kompleksowe usługi w zakresie naprawy pojazdów osobowych i dostawczych, w tym również naprawę układu zawieszenia oferuje Truck & Car Service Warsztat u Ryśka, zatrudniający wykwalifikowanych mechaników. Koszt wymiany poszczególnych części zawieszenia kosztować nas może od kilkudziesięciu do około stu pięćdziesięciu złotych – w zależności od elementu. Najtańsza jest wymiana łącznika stabilizatora, a najdroższa – wymiana belki tylnej tulei wahacza.