Automatyczna skrzynia biegów to wrażliwy układ umożliwiający płynną i bezpieczną jazdą, dlatego tak ważne jest wczesne wykrywanie nieprawidłowości w jej funkcjonowaniu. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że wymiana automatycznej skrzyni biegów może kosztować więcej niż silnik. Jeżeli chcesz cieszyć się niezakłóconą jazdą przez długi czas, nie lekceważ pierwszych objawów zużycia skrzyni.

Uczucie zgrzytania lub drżenia na biegu

Jeżeli automatyczna skrzynia biegów jest sprawna, kierowca nie powinien odczuwać żadnego zgrzytania, poślizgu ani wstrząsów podczas zmiany biegów. W momencie wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości, najlepiej udać się do warsztatu – w większości przypadków zgrzytanie jest wywołane usterką koła zębatego, która z czasem będzie stopniowo pogarszać komfort jazdy.

Samochód nie włącza się lub nie reaguje na zmiany biegu

Jeżeli podczas cofania samochód reaguje z opóźnieniem jest to ewidentna oznaka problemów z olejem. Skrzynia biegów także potrzebuje wymiany oleju. Opóźniony czas reakcji świadczy o tym, że olej zgęstniał, a jego właściwości ochronne uległy pogorszeniu. W takim przypadku konieczna jest wymiana płynu.
Inną przyczyną opóźnień mogą być problemy z systemem komputerowym. W wielu przypadkach zresetowanie komputera podkładowego może rozwiązać problem. Samodzielny reset polega na odłączeniu akumulatora na ok. 30 minut – jeżeli problem nadal istnieje, pozostaje interwencja dobrego mechanika, np. z Quality Cars.

Zapach spalenizny z przekładni

Samochód nigdy nie powinien wydzielać zapachu spalenizny – niepokojący swąd jest zawsze powodem do niepokoju. Jedną z najczęstszych przyczyn zapachu spalenizny z przekładni jest przegrzany płyn. Płyn przekładniowy odgrywa niezwykle ważną rolę w ochronie tego złożonego układu, dlatego powinien być regularnie wymieniany.

Kiedy właściwości smarne płynu przekładniowego zmniejszają się, prowadzi to do niszczącego tarcia między wszystkimi częściami układu.

Ślizganie się kół zębatych

Czy samochód wyślizguje się z biegu lub traci przyczepność, gdy tego potrzebujesz? Jeśli tak, jest to poważny problem dotyczący bezpieczeństwa. W przekładni ręcznej poślizg kół zębatych może być spowodowany przez zużyte lub wyciągnięte linki, oczka linek lub pogięte linki. W takim przypadku konieczna będzie wymiana linki zmiany biegów przez regenerację bądź dorobienie nowej linki zmiany biegów.

Wiele problemów z przekładnią zaczyna się od drobnych, ignorowanie sygnałów, które z czasem rozrastają się do ogromnych rozmiarów. Szybka interwencja to sposób na uniknięcie wysokich kosztów w przyszłości.