Przebita opona to najgorszy możliwy scenariusz dla właściciela samochodu. W tej sytuacji nie pozostaje nic innego, niż udać się do warsztatu samochodowego, oferującego usługi wulkanizacyjne. Zobacz, jakie zabiegi należą do tych usług, kiedy oponę można naprawić, a kiedy konieczna będzie wymiana i na co zwrócić uwagę podczas wizyty w warsztacie?

Usługi wulkanizacyjne

Usługi oferowane przez warsztaty samochodowe mają na celu kompleksowe zadbanie o stan opon Twojego pojazdu. Od ich kondycji zależy bowiem Twoje bezpieczeństwo, a także bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu drogowego. Wulkanizatora warto więc odwiedzić, kiedy tylko cos nas zaniepokoi – zwykle jest to zbyt szybko ulatniające się z opon powietrze lub nadmierne starcie bieżnika, mogące świadczyć o złym wyważeniu kół.

Do usług oferowanych przez dobre serwisy wulkanizacyjne, takie jak firma Marzeny Jarmuła Pomoc drogowa, autoholowanie należą przede wszystkim:

  • naprawa opon,
  • wymiana opon,
  • wyważanie kół,
  • prostowanie felg.

Naprawa czy wymiana

Koszt zakupu nowych opon (zawsze należy wymieniać je parami) nie należy do najniższych, co doskonale wiedzą właściciele oraz pracownicy warsztatów, dlatego, jeśli jest taka możliwość oferują oni naprawę opon. Dobrze wykonana wulkanizacja lub regeneracja (bieżnikowanie) pozwala na przywrócenie oponie bardzo dobrego stanu i daje możliwość korzystania z niej jeszcze przez długi czas, pamiętać jednak musisz, ze każda opona ma swoją datę ważności, której nie powinno się, przez wzgląd na bezpieczeństwo na drodze, przekraczać.

Ponadto, nie zawsze naprawę można przeprowadzić. Zdążają się sytuacje, gdy uszkodzenie, nawet z pozoru niegroźne, nie pozwala na dalszą eksploatację opony. Należą do nich:

  • wybrzuszenie na ścianie bocznej opony powstałe na skutek przecięcia opasania opony (po mocnym uderzeniu koła w ostrą krawędź - najechaniu na krawężnik lub dziurę) i uszkodzenia jej konstrukcji wewnętrznej,
  • przebicia czoła opony większe niż 5 mm,
  • znaczące nierównomierne zużycie bieżnika.

Zazwyczaj nie naprawia się również opon z dużym indeksem prędkości. Nie naprawia się także opon, które nie dają się wyważyć – w tej sytuacji należy je wymienić, ponieważ świadczy to o ich wadliwości.

Lepiej zapobiegać

Wielu problemów da się uniknąć, monitorując na bieżąco stan opon – ich ciśnienie, głębokość bieżnika oraz równomierność jego zużywania. Jeśli szybko zauważysz problem, jest dużo większa szansa, że oponę da się naprawić, bez konieczności jej wymiany oraz że naprawa ta będzie kosztować znacznie mniej, niż kiedy problem się pogłębi.