Na geometrię zawieszenia składa się zespół parametrów , określający, w jaki sposób każde z czterech kół samochodowych ustawia się względem siebie lub jednej z umownych osi geometrii podwozia. Do podstawowych parametrów ustawienia kół w aucie zalicza się: zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzania osi sworznia zwrotnicy. Co grozi kierowcy, jeśli którykolwiek z wymienionych elementów ulegnie zmianie?

Kiedy należy sprawdzić ustawienie kół?

Każdy właściciel samochodu powinien przynajmniej raz w roku sprawdzić, czy koła w pojeździe są dobrze ustawione. Wszelkie odchylenia od normy mogą wynikać z częstej jazdy po dziurawej drodze lub eksploatacji poszczególnych elementów zawieszenia. Do objawów niewłaściwej geometrii kół można zaliczyć nieregularne zużywanie się opon, zwiększone zużycia paliwa oraz trudności w manewrowaniu pojazdem. Bardzo często zdarza się tak, że auto ze źle ustawioną geometrią , z opóźnieniem reaguje na ruchy kierownicą. Kierowcę zaniepokoić powinny również „popiskujące” opony, w sytuacji gdy samochód wchodzi w zakręt.

Dlaczego należy dbać o prawidłowe ustawienie geometrii kół?

Jak przekonuje specjalista z firmy Auto-Szef, która zajmuje się między innymi serwisem i wulkanizacją opon – prawidłowo ustawiona geometria kół gwarantuje odpowiednią przyczepność auta do nawierzchni. Zapewnia bezpieczeństwo kierowcy i pasażerom oraz odpowiada za pewne prowadzenie samochodu na drodze. Ma również ogromny wpływ na eksploatację opon i oszczędność paliwa. Skutkiem nieprawidłowej geometrii kół może być nieprzewidywalne zachowanie się pojazdu na trasie. Bardzo łatwo wpaść w poślizg lub zboczyć z obranego toru jazdy. Takie sytuacje bywają wyjątkowo niebezpieczne i mogą zakończyć się tragicznie.

Co robi specjalista przed sprawdzeniem geometrii kół?

Zanim fachowiec skontroluje, czy koła w naszym samochodzie ustawione są w prawidłowy sposób, powinien na początku zajrzeć do silenbloków wahacza. Są to niewielkie elementy, które łączą wahacz z nadwoziem auta. Zużywają się one w dość szybkim tempie i często wymagają wymiany. Następnie specjalista musi skontrolować sworznie wahaczy, które łączą wahacze ze zwrotnicami. Je także – w wielu przypadkach- należy wymienić na nowe. Na koniec trzeba sprawdzić drążek kierowniczy i jego końcówkę. Jeśli elementy te są zbytnio wyeksploatowane, pojawi się w nich wyczuwalny luz.

Koszt ustawienia zbieżności kół

Wielu kierowców decyduje się na samodzielne ustawienie zbieżności kół, kierując się poradami zamieszczonymi w sieci. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie. Bez specjalistycznego sprzętu, nie jesteśmy w stanie dokonać precyzyjnych pomiarów. To zadanie dla doświadczonego fachowca, dlatego tez w celu ustawienia geometrii kół, należy udać się do polecanego zakładu wulkanizacyjnego. Nie wiąże się to z dużą opłatą. Średni koszt ustawienia zbieżności kół waha się w granicach od 80-200 zł.