Motocykliści, pomimo tego, że nie stanowią wobec samochodów osobowych większości na polskich drogach, również niejednokrotnie potrzebują pomocy drogowej. Stanowią oni ważny element ruchu drogowego, ponieważ pomiędzy rozsądnymi i świadomymi użytkownikami dróg i autostrad można także spotkać motocyklistów, którzy jeżdżą nieostrożnie bądź brawurowo. Stąd konieczność wyodrębniania osobnych procedur pomocy drogowej dla obsługi użytkowników motorów.

Zasady pomocy drogowej

Przede wszystkim należy wiedzieć, że prędkość pojazdu holującego nie może przekraczać 30 km w terenie zabudowanym i 60 km. w terenie niezabudowanym. Motocykl musi być połączony z pojazdem miękką linką, która będzie umożliwiać odczepienie się. Bez względu na widoczność pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania. Natomiast motocykl musi mieć włączone światła pozycyjne, zwłaszcza przy ograniczonej widoczności. Dodatkowo motocyklista może wysyłać żółte sygnały błyskowe, tłumaczą szczegółowo Tomasz Kryński prowadzący usługi transportowo-holownicze.

Metod holowania motocykli

Są dwie metody holowania pojazdu: miękki hol oraz pchanie. Zdecydowanie częściej wykorzystywana jest ta pierwsza. Polega ona na holowaniu motocykla za pomocą linki lub taśmy holowniczej przypiętej do auta. Musi ona być odpowiednio przyłączona do motocykla, aby była możliwość zwolnienia jej, kiedy kierowca traci na nad nim kontrolę. Podczas tej procedury motocyklista może odczuwać każde nagłe zwalnianie, hamowanie i szarpnięcia, co powoduje utratę kontroli nad maszyną. Druga metoda holowania to pchanie. Polega ona na tym, że pchający motocyklista opiera stopę na podnóżku pasażera i, wykorzystując napęd maszyny, pcha uszkodzony motocykl. Jest to metoda o wiele bardziej wymagająca i dotyczy doświadczonych kierowców jednośladów.

Wsparcie ratownictwa drogowego dla motocykli

Często jednak w wypadku poważnych uszkodzeń trzeba na tę okoliczność wezwać flotę świadczącą pomoc drogową. Powyższe metody holowania są skuteczne tylko wtedy, kiedy motocykl nie jest w pełni sprawny, ale może jeździć. Bywa jednak tak, że jest całkowicie niesprawny lub zniszczony, wtedy musi zostać on przeniesiony na lawetę i zabezpieczony, ponieważ jak wiemy, głównym celem pomocy drogowej jest przywrócenie bezpieczeństwa na drodze oraz wznowienie ruchu drogowego.