Większość kierowców w Polsce używa w swoich samochodach kompletu felg aluminiowych. Zarówno one, jak i te stalowe, w przypadku uszkodzenia, mogą być skutecznie naprawione pod warunkiem udania się do specjalistycznego ośrodka, który posiada nowoczesny park maszynowy. Warto bowiem wiedzieć, że cały proces serwisowy jest bowiem bardzo złożony, rozpoczynając się od wykonania testu drogowego, a kończąc na naniesieniu na felgę odpowiedniej warstwy ochronnej.

Rozpoznanie uszkodzenia

Pierwszym etapem prostowania felgi, czy też jej spawania, w przypadku poważniejszych uszkodzeń, jest analiza stopnia ich uszkodzenia. Jeśli wstępne oględziny stanu felg pozwalają na ich naprawę tak, aby były w pełni funkcjonalne, serwisanci przechodzą do etapu wykonania dokładnych pomiarów zniszczeń – w innym wypadku rekomendowane jest tylko i wyłącznie zakupienie nowego kompletu.

Jeśli chodzi zatem o rozpoznanie skali uszkodzeń, należy wiedzieć, że dokonuje się tego po dokładnym demontażu felgi, jej oczyszczeniu, a następnie podłączeniu pod wyważarki z testami drogowymi, wyposażonymi w specjalne systemy obliczeniowe. To dzięki szczegółowym raportom z wykresami można określić: prawidłowość centrowania koła, parametry bicia promieniowego oraz bocznego krawędzi tarczy koła, czy określenie różnic sztywności promieniowej i bicia promieniowego samej opony.

Kiedy można decydować się na naprawę felg?

Naprawa felg to proces bardzo opłacalny z wielu względów. Przede wszystkim mowa jednak o kosztach, które są nieporównywalnie mniejsze, niż w przypadku zakupu nowych produktów. Felgi aluminiowe z powodzeniem mogą być naprawiane w przypadku skrzywienie rantów, skrzywienia całej felgi uniemożliwiające jej poprawne wyważenie, skrzywienia felgi na płaszczyźnie, a także pęknięcia felg czy występowanie na jej powierzchni początkowych faz korozji.

Przyczyny uszkodzeń felgi

Felgi mogą być uszkodzone w bardzo rozmaity sposób. Przede wszystkim jednak różnego rodzaju wady wynikają z procesu starzenia się tychże konstrukcji, czy też przez parkowanie na wysokich krawężnikach, jazdę po nierównych drogach, a nawet przez nieprawidłowe ich zakładanie w warsztacie, który nie jest wyposażony w parki z nowoczesną techniką pomiarową. Niebezpośrednią przyczyną uszkodzenia felgi może być także zakup wyrobów o słabej jakości… Pamiętaj także o prawidłowym wyważeniu kół, wymianie klocków hamulcowych, czy też smarów hamulcowych, co ma również wpływ na żywotność felg.

Uproszczony schemat prostowania felgi

Naprawa felgi wykonywana jest w specjalnym parku maszynowym. Wyrób mocowany jest na specjalnych krążkach zgodnych z rozmiarami piasty danego pojazdu oraz ilości otworów na śruby w feldze. Następnie felga podgrzana jest do wysokiej temperatury, co pozwala na uplastycznienie materiału i jego „formowanie”. Istotnymi elementami całego procesu, może być także toczenie felgi, czy też jej spawanie – obróbka tokarska. Końcowymi etapami są zaś testy drogowe, poprzedzone malowaniem proszkowym. Nie tylko spełnia ono funkcję estetyczną, ale również ochronną związaną z wygładzeniem powierzchni i jej zabezpieczeniem np. przed korozją.

Jeśli jesteś zainteresowany błyskawicznym, tanim i precyzyjnie wykonanym zleceniem prostowania felg aluminiowych, zgłoś się do firmy Wulkanizacjai Opony Jerzego Skrzypka (przynależy do sieci OPONY EXPRESS) którego zakład przygotowany jest na świadczenie wszystkich możliwych usług wulkanizacyjnych! Warsztat oferuje również profesjonalne szkolenia z zakresu prostowania felg.