Nie tylko nowoczesne samochody naszpikowane innowacyjną technologią zachwycają dzisiaj przechodniów, czy właścicieli. W Polsce od kilkunastu lat kwitnie bowiem handel klasycznymi pojazdami, którymi poruszano się nawet kilka dekad temu, w różnych zakątkach świata. Czasami jest to po prostu pasja do historii i motoryzacji, a innym razem czysty, niesamowicie opłacalny biznes. Przykładem na to jest między innymi wyjątkowa rodzina samochodów osobowych i dostawczych Wartburg!

Garść informacji o Wartburgach

Wartburgi to auta, które produkowane były w różnych wersjach w latach 1955-1991, przez koncern VEB Automobilwerk Eisenach. Samochody te, które występowały zarówno w typie dostawczym, combi, pick-up, cabrio, sport coupe, oraz osobowym, dzisiaj są symbolem szybkiego skoku technologicznego powojennej Europy, a także monumentem ustroju komunistycznego. Produkowanymi modelami, które obecnie można znaleźć na aukcjach internetowych, były zaś: 311/313/1000 (1955–1965), 312 (1965–1967), 353 (1966–1989), 1.3 (1988–1991). Ostatnie z nich wyposażone są w silnik R4 1,3 litra, w układ zasilania gaźnikowy, co pozwalało uzyskać moc maksymalną na poziomie 58 KM przy 5400 obrotach na minutę.

Gratka dla inwestorów oraz kolekcjonerów

W samych Niemczech liczba zarejestrowanych Wartburgów przekracza kilka tysięcy. W Polsce poziom ten również jest na wysokim poziomie. Pojazdy te uczestniczą w pokazach, są rekwizytami muzealnymi i filmowymi, a także wciąż poruszają się po drogach, jako auta użytkowe, ze statusem zabytku. Warto przy tym wiedzieć, że jest to prawdziwa gratka dla kolekcjonerów, którzy latami doprowadzali do świetności swoje Wartburgi, często kompleksowo remontowane. Wielką okazję wyczuli również liczni inwestorzy Wartburgów. To oni skupują uszkodzone pojazdy, a następnie przekazują je do specjalistycznych ośrodków renowacyjnych. Po procesie rekonstrukcji, są w stanie sprzedać auto nawet za ponad 100 tysięcy złotych i więcej!

Renowacja Wartburgów

Aby móc przeprowadzać renowację Wartburgów trzeba posiadać nowoczesny warsztat, który w pewnym aspekcie przeniesiony będzie technologicznie do czasów produkcji tej marki samochodów. Proces naprawy różnych podzespołów aut, nie wygląda bowiem tak, jak w przypadku obecnie produkowanych osobówek. Renowatorzy Wartburgów to specjaliści, którzy muszą tworzyć prawdziwe projekty naprawcze, uwzględniając często tworzenie części na specjalne zamówienie. Trudną sztuką są również konserwacje karoserii i wnętrza, ich odświeżanie oraz nadawanie im w 100% nowego wyglądu. Takie działania potrafią jednak przeprowadzać pracownicy Fundacji Wartburg-Polska, której misją jest podtrzymywanie pamięci o tych wyjątkowych pojazdach.