Przemysł motocyklowy w Polsce w czasach PRL-u był bardzo rozwinięty. Mimo tego, iż polskie maszyny nie dorównywały mocą odpowiednikom z Europy Zachodniej, w tym z RFN, to na stałe zapisały się w kanony krajowej motoryzacji. Kultowymi wręcz modelami były motory marki WSK o pojemności 125 cm3, które jak się okazuje, dzisiaj są gratką między innymi dla kolekcjonerów. Skupują i naprawiają je również muzea oraz firmy, które oferują przejażdżki retro motocyklami.

Marka WSK – czym się charakteryzowała?

Pełna nazwa marki WSK brzmiała Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego, a zakład miał swoją siedzibę w Świdniku. Dzisiaj przedsiębiorstwo działa zaś pod nazwą PZL-Świdnik i zajmuje się głównie produkcją helikopterów militarnych. Technologia i poziom organizacyjny firmy założonej w 1951 był i nadal jest na bardzo wysokim poziomie.

Motory z linii produkcyjnych WSK zostały po raz pierwsze wypuszczone w 1955 roku, zasilając między innymi zmotoryzowane oddziały milicji oraz wojska. Modele produkowane zaś po 1960 roku sprzedawano w kilkuset tysiącach sztuk, a ich posiadaczami byli nasi pradziadkowie, dziadkowie, a także ojcowie. WSK-i tworzono bowiem aż do 1985 roku. Czym charakteryzowały się te motory?

WSK-i miały wyraźnie militarny wygląd, który przekształcał się z biegiem lat w estetykę bliższą wydaniom sportowym. Jednostkami napędowymi stosowanymi w WSK-ach były silniki jednocylindrowe dwusuwowe chłodzone powietrzem. W wersji 125 cm3 motory wyposażone zostały w trzybiegową skrzynię. Przekładnia czterobiegowa stosowana była zaś dla mniej popularnych modeli 175 cm3. Najlepsze modele pozwalały rozpędzić się do prędkości nawet 75 km/h, co gwarantowały mniejsze koła oraz wdrożenie do konstrukcji teleskopów z tłumieniem olejowym. Rama motorów WSK gwarantowała im dużą zwrotność. Użytkownicy zwracali również uwagę na niebywale wygodny fotel, skrzynkę na narzędzia oraz ekonomiczność jazdy, mimo stosunkowo niewielkiego zbiornika paliwa.

Modele kultowych motorów marki WSK

Na rynek wypuszczono 14 modeli motorów WSK w wersji 125 cm3. Największym powodzeniem cieszyły się wersje M06 B1 oraz M06 B3, które produkowano od 1966 roku do zakończenia działalność produkcyjnej marki w 1985. Łącznie sprzedano blisko milion sztuk tychże modeli, a dzisiaj są one nadal popularne między innymi wśród kolekcjonerów oraz firm wypożyczających pojazdy zabytkowe do celów komercyjnych. Duże zainteresowanie WSK-ami płynie również ze strony muzeów. Czym zaś charakteryzował się najpopularniejszy model M06 B3.

Motory z tej rodziny miały swoje nazwy: „Gil”, „Lelek”, „Bąk”; a stylizowane były na tzw. soft choppery. Wyraźny militarny look, który charakteryzował pierwsze WSK-i, odszedł zatem w niepamięć. Jeśli chodzi o dane techniczne WSK M06 B3 miały pojemność skokową do 125 cm3, co gwarantował silnik dwusuwowy chłodzony powietrzem. Moc wynosiła przy tym około 7,3 KM, a zużycie paliwa około 2,8 l/100 km przy prędkości 60 km/h. Maksymalna prędkość tychże motorów sięgała 80 km/h.

Marka WSK wiecznie żywa

Kultowe WSK-i w Polsce nadal są bardzo popularne. Jak już wspomniano, w ich posiadaniu jest wielu kolekcjonerów, pasjonatów motoryzacji oraz firm, które zajmują się komercyjnymi przejazdami i  wypożyczaniem zabytkowych motorów. Te często wynajmowane są przez producentów filmowych czy organizatorów ślubów. Wiele WSK-ek posiadają również muzea, w tym Muzeum WSK w Świdniku.

Warto podkreślić, że sama naprawa i renowacja różnych modeli retro motorów jest w naszym kraju bardzo opłacalna. Po pełnej reperacji oraz po odświeżeniu wyglądu motory marki WSK mogą przekraczać nawet wartość kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy złotych. Osób, które naprawiają posiadane egzemplarze, jest zatem sporo. Skąd zaś pozyskują zregenerowane, specjalnie przygotowane na zamówienie oraz używane części? Szeroko wyspecjalizowanym dystrybutorem jest firma MOTO-MARIAN, która posiada wiele podzespołów fabrycznie nowych. Takich sprzedawców jest jednak na rynku bardzo niewielu. Skompletowanie oferty na podstawie części do kultowych motorów nie jest bowiem łatwe. Najlepsze handlarze są jednak w stanie zaoferować nawet takie części detaliczne jak:

  • pierścienie do WSK,
  • zębatki,
  • zapłony,
  • kraniki paliwa,
  • zamki blokady kierownicy,
  • zbiorniki,
  • koła,
  • tuleje wahacza,
  • i wiele innych unikalnych części.