W Polsce rynek części zamiennych oraz używanych motoryzacyjnych, każdego roku rozwija się na poziomie kilkunastu procent. Większość kierowców, którzy potrzebują wymiany danych podzespołów – większych lub mniejszych – pyta swoich mechaników, o możliwość zakupu i zastosowania właśnie komponentów używanych, lub też zamiennych. Dlaczego? Przede wszystkim dla chęci oszczędności, która nie musi wiązać się z utratą jakości!

Części używane i zamienne, a ich jakość

Zarówno części zamienne, jak i używane, zanim zostaną dopuszczone do obrotu muszą przejść odpowiednie oględziny techniczne oraz testy. Oznacza to, że muszą przejść wiele prób, spełniając restrykcyjne normy EN, PN, DIN, czy te wyznaczone przez Urząd Dozoru Technicznego. To zaś wskazuje, że są to komponenty, które można uznać za wysokie jakościowo. Wielokrotnie ich późniejsza żywotność i usterkowość, jest wyznaczona na takim samym poziomie, co dla części fabrycznie nowych oraz oryginalnych.

Części używane oryginalne – skąd pochodzą?

Pochodzenie części używanych oryginalnych jest bardzo różne. W dużej mierze są to produkty pochodzące z serii produkcyjnych, które przekroczyły planowane ilość. Nadprodukcja powoduje, że dane komponenty nie są montowane w fabrykach do nowych aut, ale są one albo utylizowane/recyklingowane, albo przekazywane do obrotu wtórnego.

Podobnie jest z częściami pochodzenia aut testowych. Każdy koncern zanim wypuści daną linię samochodów, czy też nowych podzespołów, testuje je w warunkach warsztatowych oraz drogowych. To właśnie po tych działaniach, części są skrupulatnie demontowane, oczyszczane, badane pod kątem zużycia, a jeśli nie odbiegają od norm, pakowane i przekazywane do sprzedaży na rynku wtórnym.

Trzecim najbardziej popularnym pochodzeniem oryginalnych części, są demontaże samochodów powypadkowych. Wyobraźmy sobie sytuację, w której np. nowy Ford Kuga zderzył się czołowo z Oplem Zafirą. We większości przypadków, oba auta trafią to kasacji, ale po złożonych oględzinach najczęściej okazuje się, że uszkodzeniom uległy tylko przednie podzespoły i karoseria. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby zdemontować i ponownie wykorzystać: tylne koła, szyby, układy wydechowe, zderzaki, całe drzwi, fotele, a także setki mniejszych części, od tarcz hamulcowych począwszy, na różnego rodzaju filtrach (np. dpf) kończąc!

Wybieraj tylko uznanych dystrybutorów!

Jeśli planujesz zakup części używanych, nie zamawiaj ich przez znane platformy internetowe. Lepiej kierować się ku sprawdzonym ofertom takich podmiotów, jak firma FOR PLAY, którą prowadzi Jakub Hansz. Takie przedsiębiorstwa stałą współpracę prowadzą z warsztatami naprawczymi, dealerami samochodowymi, czy innego typu komisami, dlatego bezsprzecznie warto im zaufać. Jakie uzyskasz korzyści? Za nisko wyeksploatowane oryginalne używane części np. do samochodów BMW, zapłacisz nawet o połowę mniej, niż w przypadku zakupu fabrycznie nowych komponentów!