Kierowcy nierzadko miewają problemy ze swoimi autami. Niektóre usterki mogą dotyczyć opon. Najczęściej opony ulegają awarią, które nie są bardzo groźne i możliwa jest ich naprawa. Dość często usterka opon dotyczy ich przebicia. Ratunkiem dla takiego ogumienia może być wulkanizacja. Fachowcy z tej branży wykonują wulkanizację na zimno oraz na gorąco. Czym jest ten proces oraz jak przebiega wulkanizacja na gorąco?

Czym jest wulkanizacja na zimno i na gorąco?

Opony można poddawać różnym procesom związanych z wulkanizacją. Jednymi z nich są wulkanizacja na zimno i wulkanizacja na gorąco. To, którą metodę wybierzemy zależy od indywidualnego podejścia każdego z nas. Fachowcy z tej branży wybierają rodzaj wulkanizacji po oględzinach opony, a także na podstawie tabeli napraw ogumienia. Te informacje pomogą w dobraniu najlepszych materiałów do uzupełnia ubytku oraz metody ich łączenia.

Podczas wulkanizacji na zimno używa się gotowych wyrobów, takich jak łaty i kołki. Wiążą się one z oponą za pomocą chemicznych aktywatorów. Taka metoda wulkanizacji nazywana jest również wulkanizacją chemiczną. Meta ta przede wszystkim będzie skuteczna w przypadku uszkodzeń punktowych na czole opony, czyli np. w sytuacji, gdy opona zostanie przebita przez gwóźdź.

Natomiast wulkanizacja na gorąco umożliwia stworzenie jednorodnego wypełnienia w miejscu ubytku, wykorzystując sposób zachowania się gumy podczas działania temperatury i ciśnienia. Specjaliści w naprawie opon, których spotkamy w firmie B.P.B. Opony z Radomia podpowiadają, że metoda wulkanizacji na gorąco jest dłużej stosowana, a naprawa ogumienia w ten sposób sprawdza się bardzo dobrze.

Przebieg procesu wulkanizacji na gorąco

Zanim możliwe będzie rozpoczęcie procesu naprawy opony, ważnym krokiem jest właściwe jej przygotowanie. W tym celu należy najpierw dokładnie wyczyścić oponę w okolicach miejsca, w których została ona uszkodzona. Następnie koniecznie trzeba przeprowadzić dokładne pomiary uszkodzenia. Na podstawie otrzymanych wyników możliwe jest wybranie sposobu naprawy oraz właściwej mieszanki gumowej.

Naprawa rozpoczyna się od wykonania lejka, w którym umieszczany zostaje aktywator. Substancje w nim zawarte wymagają odparowania. Zwykle trwa to kilka lub kilkanaście minut. Następnie ubytek w oponie uzupełnia się przygotowaną surówką. Całość należy dokładnie rolować. Po tej czynności opona zostaje zamontowana na wulkanizatorze. Na podstawie grubości opony w miejscu uszkodzenia oblicza się czas wymagany do pracy grzałek.

Wulkanizacja na gorąco jest dość długim zabiegiem, ponieważ każdy milimetr opony wymaga 4 minut grzania. Skrócenie tego zabiegu może skutkować zepsuciem wypełnienia, dlatego lepszym rozwiązaniem jest odczekanie potrzebnego czasu w celu osiągnięcia lepszych efektów.

Wulkanizacja na gorąco będzie lepszym wyborem w przypadku poważnych uszkodzeń opony, a także w sytuacji, gdy dojdzie do usterki boku ogumienia.