Tłumik to część układu wydechowego pojazdu, który odpowiada za odprowadzanie spalin. Zdaniem wielu właścicieli aut pełni on podrzędną rolę, dlatego wszelkie objawy niesprawności często są lekceważone i diagnozowane dopiero w przypadku poważnej awarii. To duży błąd. Jak wskazuje mechanik z Auto-Robo, niesprawny tłumik nie tylko obniża komfort jazdy, ale też przyczynia się do zwiększenia zanieczyszczenia powietrza oraz generuje duży hałas.

Wymiana tłumika – o czym powinieneś wiedzieć?

Tłumik samochodowy działa jako przewód spalinowy i element odpowiedzialny za ograniczenie hałasu generowanego przez nadciśnienie powstałe w czasie wydostawania się spalin z komory.

  Pierwszymi oznakami wadliwej pracy części są wyraźnie głośniejsza praca auta oraz zapalenie się kontrolki dotyczącej jakości spalin emitowanych do atmosfery. Zdarza się, że wykrycie usterki następuje w czasie przeglądu stanu technicznego pojazdu, który wykazuje nieprawidłowości w spalinach – mówi pracownik warsztatu Auto-Robo

Szybka interwencja to podstawa – im wcześniej wykryjesz niewłaściwą pracę tłumika, tym mniej zapłacisz za jego naprawę. Warto pamiętać, że układ wydechowy większości pojazdów mechanicznych wymieniany jest partiami, a kompleksowa wymiana zalecana jest tylko w przypadku bardzo poważnych uszkodzeń.

Kiedy wymienić tłumik – jak wygląda naprawa w warsztacie?

Najbardziej narażonymi na zużycie i uszkodzenia zewnętrzne częściami układu wydechowego są tłumik przedni oraz tłumik końcowy. Jak wyjaśnia mechanik z Auto-Robo, w części środkowej znajdują się katalizatory i filtry, które zużywają się wolniej i rzadziej, chociaż z czasem również wymagają wymiany. Odpowiednio utrzymany układ wydechowy daje pewność, że spaliny są odprowadzane do atmosfery w bezpieczny sposób, a komfort jazdy pozostaje na optymalnym poziomie. Decydując się na regularne serwisowanie w profesjonalnym warsztacie, będziesz miał pełną kontrolę nad stanem technicznym swojego samochodu.