Z jakich etapów składa się proces regeneracji turbosprężarek?

Materiał partnera
2019-09-02
Źródło: gettyimages

Turbosprężarki to urządzenia, które pracują w trudnych warunkach. Ze względu na wysoką temperaturę oraz dużą prędkość obrotów narażone są na występowanie awarii. Problemy z turbosprężarkami nie należą do przyjemnych i są bardzo kosztowne. Nierzadko zdarza się, że kupno nowej części może kosztować kilka tysięcy złotych. Ze względu na wysokie koszty, duża część kierowców decyduje się na regeneracje uszkodzonej części. Regeneracja turbosprężarki pozwoli na zaoszczędzenie pieniędzy oraz przywróci sprawność urządzenia.

Początkowe etapy regeneracji turbosprężarek – demontaż i szukanie usterki

Proces regeneracji turbosprężarek podzielony jest na kilka etapów prac. Pierwsze czynności polegają na dokładnym zbadaniu zewnętrznych elementów turbosprężarki i wyszukaniu tam ewentualnych usterek. Jedną z awarii tego urządzenia, którą można znaleźć w trakcie pierwszego etapu jest np. pęknięcie obudowy. Gdy turbosprężarka jest już dokładnie obejrzana z zewnątrz, można przejść do kolejnego etapu, czyli wymontowania urządzenia z pojazdu. Po wyjęciu turbosprężarki musi ona zostać rozkręcona na pojedyncze elementy. Jeszcze przed demontażem urządzenia warto zaznaczyć korpus dolotowy i wylotowy, co sprawi, że unikniemy pomyłek podczas ponownego skręcania turbosprężarki. Demontaż powinien być wykonywany precyzyjnie, aby nie uszkodzić śrub i innych elementów, które ciasno przylegają do siebie.

Po rozkręceniu urządzenia na pojedyncze elementy można przejść do ich dokładnego czyszczenia. Do tej czynności fachowcy z firmy Turbo Rotor z Janowic wykorzystują myjkę ciśnieniową i ultradźwiękową. Wyjątek stanowią elementy takie, jak np. pierścienie oporowe, łożysko wirnika, odrzutniki olejowe, uszczelki, które zawsze podczas regeneracji turbosprężarki wymieniane są na nowe części.

Po wyczyszczeniu elementów turbosprężarki można zająć się szczegółową diagnostyką uszkodzeń, co stanowi jeden z głównych etapów naprawy turbosprężarki. Czynność ta polega na dokładnej ocenie wszystkich części urządzenia pod kątem występowania nawet najmniejszych uszkodzeń, które wymagają naprawy bądź wymiany. W tym celu wykonywane są liczne pomiary.

Wyważanie i ponowny montaż urządzenia

Wszelkie drgania i opory, które przyczyniają się do szybszego wyeksploatowania turbosprężarki są eliminowane za pomocą wyważenia dynamicznego. Ten etap prac pozwoli również na zmniejszenie ryzyka występowania ponownych uszkodzeń. Wyważenie dynamiczne polega na tym, że zespół wirujący rozpędzany jest do prędkości odpowiadającej rzeczywistym warunkom pracy turbosprężarki. Do tego procesu wykorzystuje się specjalistyczne urządzenie, czyli wyważarkę. Maszyna ta umożliwia precyzyjne wskazanie miejsca, w którym trzeba zredukować masę niewyważenia. Do redukcji masy używa się szlifierki pneumatycznej. Po tej czynności należy ponownie sprawdzić wyważenie turbosprężarki.

Kolejnym etapem prac, związanym z regeneracją turbosprężarki, jest montaż. Przed ostatecznym złożeniem turbosprężarki, sprawdzane jest spasowanie poszczególnych części oraz ich wzajemna  współpraca. Montaż turbosprężarki odbywa się przy zachowaniu szczególnej staranności. Ostatnim procesem jest kalibracja zaworu upustowego lub mechanizmu zmiennej geometrii. Kalibracja zmiennej geometrii wykonywana jest na maszynie przepływowej która pozwala wyregulować turbosprężarkę, zgodnie z parametrami producenta. Tylko precyzyjna kalibracja umożliwia prawidłową współpracę turbosprężarki z silnikiem, która pozwoli na uzyskanie pełnych osiągów. Tak przygotowany podzespół oddawany jest w ręce klienta i może zostać zamontowany w pojeździe.

Opracowanie artykułu: