Olej silnikowy jest to bardzo ważny preparat smarujący przeznaczony do stosowania w silnikach spalinowych. Zasadnicze zadanie produktu polega na ograniczeniu tarcia oddziałujących na siebie składowych napędu. Używanie oleju doprowadza zatem do zmniejszenia zużycia wskazanych elementów. Określone środki zawierają dodatki, które zapewniają sprawniejszy rozruch silnika. Jak wygląda klasyfikacja olejów silnikowych?

Podział olejów ze względu na skład i proces powstawania

Wyróżnia się różne klasyfikacje olejów silnikowych. Najczęściej stosowana to podział ze względu na skład oraz proces tworzenia komponentu. W tej kategorii wyróżnia się produkty mineralne, syntetyczne, a ponadto półsyntetyczne. Pierwsze powstają na skutek destylacji ropy naftowej. Cechą charakterystyczną olejów syntetycznych jest natomiast synteza chemiczna. Olej silnikowy półsyntetyczny zawiera frakcję destylacji ropy naftowej w połączeniu z syntetycznymi odpowiednikami.

Który typ artykułów zapewnia korzystniejszą pracę silnika? Zdecydowanie oleje syntetyczne. Przedstawiciel firmy INNOCHEM, która jest znaczącym dystrybutorem olejów samochodowych i przemysłowych podkreśla, że ten rodzaj produktów jest lepiej dostosowany do pracy przy wysokich temperaturach. Co więcej, można również uzyskać sprawniejszą wydajność paliwową. Istotne jest to, że łatwiej jest uruchomić silnik, nawet podczas dużych mrozów.

Co to jest klasyfikacja jakościowa?

Przy różnicowaniu olejów silnikowych bierze się także pod uwagę klasyfikację jakościową. Najczęściej uwzględnia się europejską ACEA, a ponadto amerykańską API. Określają one właściwości użytkowe produktu. W pierwszej grupie znajdują się wyroby, które oznaczone są literą A i obejmują wyroby przeznaczone do silników benzynowych, B zrzeszające oleje mające zastosowanie do Diesla. W przypadku obecności symbolu C możemy być pewni, że są to preparaty doskonałe do mechanizmów z filtrem cząstek stałych, natomiast D informuje, że mamy do czynienia ze środkami do ciężarowych silników Diesla.

Druga z zaprezentowanych klasyfikacji dzieli komponenty na oleje silnikowe użyteczne przy silnikach benzynowych (oznaczenie S) oraz produkty, które sprawdzą się w strukturach wysokoprężnych (litera C). Kolejne litery alfabetu wykorzystywane są do oznaczenia wyższej jakości wyrobu.

Bardzo ważna jest także klasa lepkości olejów silnikowych. W odniesieniu do produktów letnich wskazuje się osiem klas, natomiast zimowych sześć kategorii. Współczesne działania eliminują jednak oleje sezonowe, a wprowadzają wielosezonowe.